6 May 1954

Roger Bannister becomes the first person to run the mile in under four minutes.

In the sport of athletics, a four-minute mile means completing a mile run in less than four minutes. It was first achieved in 1954 by Roger Bannister in 3:59.4. The “four-minute barrier” has since been broken by over 1,400 male athletes, and is now the standard of all male professional middle distance runners in cultures that use Imperial units. In the 64 years since, the mile record has been lowered by almost 17 seconds, and currently stands at 3:43.13. Running a mile in four minutes translates to a speed of 15 miles per hour 24.14 km/h, or 2:29.13 minutes per kilometre, or 14.91 seconds per 100 metres. It also equals 22 feet per second.

Breaking the four-minute barrier was first achieved on 6 May 1954 at Oxford University’s Iffley Road Track, by Englishman Roger Bannister, with the help of fellow-runners Chris Chataway and Chris Brasher as pacemakers.

Two months later, during the 1954 British Empire and Commonwealth Games hosted in Vancouver, B.C., two competing runners, Australia’s John Landy and Bannister, ran the distance of one mile in under four minutes. The race’s end is memorialised in a photo, and later a statue, of the two, with Landy looking over his left shoulder, just as Bannister is passing him on the right. Landy thus lost the race. The statue was placed in front of the Pacific National Exhibition entrance plaza.

6 May 1983

The Hitler Diaries are reported as being a hoax after being examined by experts.

On 22 April 1983 a press release from Stern announced the existence of the diaries and their forthcoming publication; a press conference was announced for 25 April. On hearing the news from Stern, Jäckel stated that he was “extremely sceptical” about the diaries, while his fellow historian, Karl Dietrich Bracher of the University of Bonn also thought their legitimacy unlikely. Irving was receiving calls from international news companies—the BBC, The Observer, Newsweek, Bild Zeitung—and he was informing them all that the diaries were fakes. The German Chancellor, Helmut Kohl, also said that he could not believe the diaries were genuine, the following day The Times published the news that their Sunday sister paper had the serialisation rights for the UK; the edition also carried an extensive piece by Trevor-Roper with his opinion on the authenticity and importance of the discovery. By this stage the historian had growing doubts over the diaries, which he passed on to the editor of The Times, Charles Douglas-Home, the Times editor presumed that Trevor-Roper would also contact Giles at The Sunday Times, while Trevor-Roper thought that Douglas-Home would do so; neither did. The Sunday paper thus remained oblivious of the growing concerns that the diaries might not be genuine.

On the evening of 23 April the presses began rolling for the following day’s edition of The Sunday Times, after an evening meeting of the editorial staff, Giles phoned Trevor-Roper to ask him to write a piece rebutting the criticism of the diaries. He found that the historian had made “a 180 degree turn” regarding the diaries’ authenticity, and was now far from sure that they were real. The paper’s deputy editor, Brian MacArthur, rang Murdoch to see if they should stop the print run and re-write the affected pages. Murdoch’s reply was “Fuck Dacre. Publish”.

On the afternoon of the 24 April, in Hamburg for the press conference the following day, Trevor-Roper asked Heidemann for the name of his source: the journalist refused, and gave a different story of how the diaries had been acquired. Trevor-Roper was suspicious and questioned the reporter closely for over an hour. Heidemann accused the historian of acting “exactly like an officer of the British army” in 1945, at a subsequent dinner the historian was evasive when asked by Stern executives what he was going to say at the announcement the following day.

At the press conference both Trevor-Roper and Weinberg expressed their doubts at the authenticity, and stated that German experts needed to examine the diaries to confirm whether the works were genuine. Trevor-Roper went on to say that his doubts sprung from the lack of proof that these books were the same ones as had been on the crashed plane in 1945, he finished his statement by saying that “I regret that the normal method of historical verification has been sacrificed to the perhaps necessary requirements of a journalistic scoop.” The leading article in The Guardian described his public reversal as showing “moral courage”. Irving, who had been described in the introductory statement by Koch as a historian “with no reputation to lose”, stood at the microphone for questions, and asked how Hitler could have written his diary in the days following the 20 July plot, when his arm had been damaged, he denounced the diaries as forgeries, and held aloft the photocopied pages he had been given from Priesack. He asked if the ink in the diaries had been tested, but there was no response from the managers of Stern. Photographers and film crews jostled to get a better picture of Irving, and some punches were thrown by journalists while security guards moved in and forcibly removed Irving from the room, while he shouted “Ink! Ink!”.

With grave doubts now expressed about the authenticity of the diaries, Stern faced the possibility of legal action for disseminating Nazi propaganda. To ensure a definitive judgment on the diaries, Dr Hagen, one of the company’s lawyers, passed three complete diaries to Dr Henke at the Bundesarchiv for a more complete forensic examination. While the debate on the diaries’ authenticity continued, Stern published its special edition on 28 April, which provided Hitler’s purported views on the flight of Hess to England, Kristallnacht and the Holocaust. The following day Heidemann again met with Kujau, and bought the last four diaries from him.

On the following Sunday—1 May 1983—The Sunday Times published further stories providing the background to the diaries, linking them more closely to the plane crash in 1945, and providing a profile of Heidemann, that day, when The Daily Express rang Irving for a further comment on the diaries, he informed them that he now believed the diaries to be genuine; The Times ran the story of Irving’s U-turn the following day. Irving explained that Stern had shown him a diary from April 1945 in which the writing sloped downwards from left to right, and the script of which got smaller along the line, at a subsequent press conference Irving explained that he had been examining the diaries of Dr Theodor Morell, Hitler’s personal doctor, in which Morell diagnosed the Führer as having Parkinson’s disease, a symptom of which was to write in the way the text appeared in the diaries. Harris posits that further motives may also have played a part—the lack of reference to the Holocaust in the diaries may have been perceived by Irving as supporting evidence for his thesis, put forward in his book Hitler’s War, that the Holocaust took place without Hitler’s knowledge, the same day Hagen visited the Bundesarchiv and was told of their findings: ultraviolet light had shown a fluorescent element to the paper, which should not have been present in an old document, and that the bindings of one of the diaries included polyester which had not been made before 1953. Research in the archives also showed a number of errors, the findings were partial only, and not conclusive; more volumes were provided to aid the analysis.

Genuine signature of Adolf Hitler
Forged version of Hitler’s signature, showing slight differences from the original
Kujau’s version of Hitler’s signature, which Kenneth W. Rendell described as a “terrible rendition”.
When Hagen reported back to the Stern management, an emergency meeting was called and Schulte-Hillen demanded the identity of Heidemann’s source, the journalist relented, and provided the provenance of the diaries as Kujau had given it to him. Harris describes how a bunker mentality descended on the Stern management as, instead of accepting the truth of the Bundesarchiv’s findings, they searched for alternative explanations as to how post-war whitening agents could have been used in the wartime paper. The paper then released a statement defending their position which Harris judges was “resonant with hollow bravado”.

While Koch was touring the US, giving interviews to most of the major news channels, he met Kenneth W. Rendell, a handwriting expert in the studios of CBS, and showed him one of the volumes. Rendell’s first impression was that the diaries were forged, he later reported that “everything looked wrong”, including new-looking ink, poor quality paper and signatures that were “terrible renditions” of Hitler’s. Rendell concludes the diaries were not particularly good fakes, calling them “bad forgeries but a great hoax”, he states that “with the exception of imitating Hitler’s habit of slanting his writing diagonally as he wrote across the page, the forger failed to observe or to imitate the most fundamental characteristics of his handwriting.”

On 4 May fifteen volumes of the diaries were removed from the Swiss bank vault and distributed to various forensic scientists: four went to the Bundesarchiv and eleven went to the Swiss specialists in St Gallen, the initial results were ready on 6 May, which confirmed what the forensic experts had been telling the management of Stern for the last week: the diaries were poor forgeries, with modern components and ink that was not in common use in wartime Germany. Measurements had been taken of the evaporation of chloride in the ink which showed the diaries had been written within the previous two years. There were also factual errors, including some from Domarus’s Hitler: Reden und Proklamationen, 1932–45 that Kujau had copied. Before passing the news to Stern, the Bundesarchiv had already informed the government, saying it was “a ministerial matter”, the managers at Stern tried to release the first press statement that acknowledged the forensic findings and stated that the diaries were forged, but the official government announcement was released five minutes before Stern’s.

6 May 1889

The Eiffel Tower is officially opened to the public.

The Eiffel Tower (French: La Tour Eiffel) is an iron lattice tower located on the Champ de Mars in Paris. It was named after the engineer Gustave Eiffel, whose company designed and built the tower. Work on the tower commenced in 1887, and the finished product was inaugurated on March 31, 1889. The official opening date was May 6, 1889.
Erected in 1889 as the entrance arch to the 1889 World’s Fair, it was initially criticised by some of France’s leading artists and intellectuals for its design, but has become both a global cultural icon of France and one of the most recognizable structures in the world. The tower is the tallest structure in Paris and the most-visited paid monument in the world; 6.98 million people ascended it in 2011. The tower received its 250 millionth visitor in 2010.
The tower is 324 metres (1,063 ft) tall, about the same height as an 81-storey building.

During its construction, the Eiffel Tower surpassed the Washington Monument to assume the title of the tallest man-made structure in the world, a title it held for 41 years, until the Chrysler Building in New York City was built in 1930. Because of the addition of the antenna atop the Eiffel Tower in 1957, it is now taller than the Chrysler Building by 5.2 metres (17 ft). Not including broadcast antennae, it is the second-tallest structure in France, after the Millau Viaduct.

The tower was an immediate success with the public, and nearly 30,000 visitors made the 1,710-step climb to the top using the stairs before the lifts entered service on 26 May. Tickets cost 2 francs for the first level, 3 for the second, and 5 for the top, with half-price admission on Sundays, and by the end of the exhibition there had been 1,896,987 visitors.