17 April 2006

A Palestinian suicide bomber detonates an explosive device in a Tel Aviv restaurant, killing 11 people and injuring 70.

2006 Tel Aviv shawarma restaurant bombing
The attack site is located in Tel Aviv
The attack site
The attack site
The attack site is located in Central Israel
The attack site
The attack site
Location"Rosh Ha'ir" shawarma restaurant, Tel Aviv, Israel
Coordinates32°3′34.62″N 34°46′42.42″E / 32.0596167°N 34.7784500°E / 32.0596167; 34.7784500
DateApril 17, 2006
Attack type
suicide attack
Deaths11 civilians (+ 1 bomber)
Injured70 civilians
PerpetratorsIslamic Jihad

The 2006 Tel Aviv shawarma restaurant bombing was a suicide bombing on April 17, 2006 at "Rosh Ha'ir" shawarma restaurant in Tel Aviv, Israel. Eleven Israeli civilians were killed in the attack and 70 were injured. The Palestinian militant organization Islamic Jihad claimed responsibility for the terror attack.

The attack

On Monday, April 17, 2006, around 1:30 pm, a Palestinian suicide bomber approached a crowded fast food restaurant near the old Tel Aviv Central Bus Station in the southern part of the Neve Shaanan neighborhood. The suicide bomber blew himself up when the security guard stationed at the entrance to the restaurant asked him to open his bag for inspection.

The blast killed 11 people and injured more than 70. Two of the victims died on arrival at Ichilov Hospital in Tel Aviv. Of the wounded, six were seriously hurt, 12 sustained moderate wounds, while the rest were lightly injured.

Fatalities

The perpetrators

The Palestinian Islamic Jihad claimed responsibility for the attack and identified the bomber as Sami Salim Hamad from near Jenin in northern West Bank.[12] Islamic Jihad leader Elias Ashkar, who was accused of being behind the suicide attack, was killed by Israeli troops in the village of Qabatiya, together with other four Palestinians, on May 14, 2006.[13]

Official reactions

Involved parties

 Israel

  • Israeli Foreign Ministry spokesman Gideon Meir stated that Israel held Hamas responsible for the attacks, accusing the Hamas of "giving support to all the other terrorist organizations".[14]

 Palestinian territories:

International
  •  United States: The Bush administration strongly criticized the attacks, calling it "a despicable act of terror for which there is no excuse or justification."[14]

U.S. Court ruling on case

The family of Daniel Wultz won a case in May 2012 in a U.S. District Court against Iran and Syria for their supporting "Palestinian militants" in this suicide bombing attack. The amount of the judgement was for $323,000,000 and represented the first time that a U.S. court issued a judgment against Syria for terror related activities.[17]

See also

References

  1. ^ "Philip Balhasan". GxMSDev. Retrieved 16 December 2014.
  2. ^ "Rozalia Beseneyi". GxMSDev. Retrieved 16 December 2014.
  3. ^ "Piroşca Boda". GxMSDev. Retrieved 16 December 2014.
  4. ^ "Marcel Cohen". GxMSDev. Retrieved 16 December 2014.
  5. ^ "Ariel Darhi". GxMSDev. Retrieved 16 December 2014.
  6. ^ "Victor Erez". GxMSDev. Retrieved 16 December 2014.
  7. ^ "Binyamin Haputa". GxMSDev. Retrieved 16 December 2014.
  8. ^ "David Shaulov". GxMSDev. Retrieved 16 December 2014.
  9. ^ "Lily Yunes". GxMSDev. Retrieved 16 December 2014.
  10. ^ "Lior (Eliyahu) Anidzar". GxMSDev. Retrieved 16 December 2014.
  11. ^ "Daniel Cantor Wultz". GxMSDev. Retrieved 16 December 2014.
  12. ^ Suicide bomber strikes Tel Aviv, The Guardian, 18 April 2006
  13. ^ Israel Raids West Bank Towns, Killing 6, The New York Times, 15 May 2006
  14. ^ a b "Bomber kills 9 in Tel Aviv - World news - Mideast/N. Africa - NBC News". NBC News. Retrieved 16 December 2014.
  15. ^ "Login".
  16. ^ Conal Urquhart. "Suicide bomber strikes Tel Aviv". the Guardian. Retrieved 16 December 2014.
  17. ^ Benari, Elad (16 May 2012). "U.S. Court: Syria, Iran Supported 2006 Tel Aviv Attack". Arutz Sheva.

External links

10 March 2006

The Mars Reconnaissance Orbiter arrives at Mars.

Mars Reconnaissance Orbiter
Mars Reconnaissance Orbiter spacecraft model.png
Artist's impression of the Mars Reconnaissance Orbiter spacecraft.
Mission typeMars orbiter
OperatorNASA / JPL
COSPAR ID2005-029A
SATCAT no.28788
Websitemarsprogram.jpl.nasa.gov/mro/
nasa.gov/mission_pages/MRO/main/index.html
Mission duration15 years, 3 months and 19 days from launch (14 years, 8 months and 21 days (5236 sols) at Mars)
Spacecraft properties
ManufacturerLockheed Martin / University of Arizona / APL / ASI / Malin Space Science Systems
Launch mass2,180 kg (4,810 lb)
Dry mass1,031 kg (2,273 lb)
Payload mass139 kg (306 lb)
Power2,000.0 watts
Start of mission
Launch dateAugust 12, 2005, 11:43:00 (2005-08-12UTC11:43Z) UTC
RocketAtlas V 401
Launch siteCape Canaveral SLC-41
ContractorILS
Orbital parameters
Reference systemAreocentric
RegimeSun-synchronous[1]
Inclination93 degrees[1]
Mars orbiter
Orbital insertionMarch 10, 2006, 21:24:00 UTC
MSD 46990 12:48 AMT
20 Dhanus 211 Darian
Mars Reconnaissance Orbiter insignia
Official insignia of the Mars Reconnaissance Orbiter mission.  

Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) is a spacecraft designed to study the geology and climate of Mars, provide reconnaissance of future landing sites, and relay data from surface missions back to Earth. It was launched on August 12, 2005 and reached Mars on March 10, 2006. In November 2006, after five months of aerobraking, it entered its final science orbit and began its primary science phase.[2] The cost to develop and operate MRO through the end of its prime mission in 2010 was US$716.6 million.[3]

The spacecraft continues to operate at Mars, far beyond its intended design life. Due to its critical role as a high-speed data-relay for ground missions, NASA intends to continue the mission as long as possible, at least through the late 2020s.[4]

Pre-launch

After the twin failures of the Mars Climate Orbiter and the Mars Polar Lander missions in 1999, NASA reorganized and replanned its Mars Exploration Program. In October 2000, NASA announced its reformulated Mars plans, which reduced the number of planned missions and introduced a new theme: "follow the water". The plans included a newly christened Mars Reconnaissance Orbiter to launch in 2005.[5]

On October 3, 2001, NASA chose Lockheed Martin as the primary contractor for the spacecraft's fabrication.[6] By the end of 2001 all of the mission's instruments were selected. There were no major setbacks during MRO's construction, and the spacecraft was shipped to John F. Kennedy Space Center on May 1, 2005 to prepare it for launch.[7]

Mission objectives

MRO has both scientific and "mission support" objectives. The prime science mission was designed to last from November 2006 to November 2008, and the mission support phase from November 2006 - November 2010. Both missions have been extended.

The formal science objectives of MRO[8] are to:

  • observe the present climate, particularly its atmospheric circulation and seasonal variations;
  • search for signs of water, both past and present, and understand how it altered the planet's surface;
  • map and characterize the geological forces that shaped the surface.

The two mission support objectives for MRO[8] are to:

  • provide data relay services from ground missions back to Earth;
  • characterize the safety and feasibility of potential future landing sites and Mars rover traverses.

MRO played a key role in choosing safe landing sites for the Phoenix lander (2007), Mars Science Laboratory (2012), InSight lander (2018), and the Perseverance rover (2021).

Launch and orbital insertion

Launch of Atlas V carrying the Mars Reconnaissance Orbiter, 11:43:00 UTC August 12, 2005
Transfer orbit from Earth to Mars. TCM-1 to TCM-4 denote the planned trajectory correction maneuvers.
Animation of Mars Reconnaissance Orbiter's trajectory from August 12, 2005 to December 31, 2007
   Mars Reconnaissance Orbiter ·   Earth ·   Mars  ·   Sun

On August 12, 2005, MRO was launched aboard an Atlas V-401 rocket from Space Launch Complex 41 at Cape Canaveral Air Force Station.[9] The Centaur upper stage of the rocket completed its burns over a fifty-six-minute period and placed MRO into an interplanetary transfer orbit towards Mars.[10]

MRO cruised through interplanetary space for seven and a half months before reaching Mars. While en route most of the scientific instruments and experiments were tested and calibrated. To ensure proper orbital insertion upon reaching Mars, four trajectory correction maneuvers were planned and a fifth emergency maneuver was discussed.[11] However, only three trajectory correction maneuvers were necessary, which saved 60 pounds (27 kg) of fuel that would be usable during MRO's extended mission.[12]

Animation of Mars Reconnaissance Orbiter's trajectory around Mars from March 10, 2006 to September 30, 2007
   Mars Reconnaissance Orbiter ·   Mars

MRO began orbital insertion by approaching Mars on March 10, 2006, and passing above its southern hemisphere at an altitude of 370–400 kilometers (230–250 mi). All six of MRO's main engines burned for 27 minutes to slow the probe from 2,900 to 1,900 meters per second (9,500 to 6,200 ft/s). The helium pressurization tank was colder than expected, which reduced the pressure in the fuel tank by about 21 kilopascals (3.0 psi). The reduced pressure caused the engine thrust to be diminished by 2%, but MRO automatically compensated by extending the burn time by 33 seconds.[13]

Completion of the orbital insertion placed the orbiter in a highly elliptical polar orbit with a period of approximately 35.5 hours.[14] Shortly after insertion, the periapsis – the point in the orbit closest to Mars – was 426 km (265 mi) from the surface[14] (3,806 km (2,365 mi) from the planet's center). The apoapsis – the point in the orbit farthest from Mars – was 44,500 km (27,700 mi) from the surface (47,972 km (29,808 mi) from the planet's center).

When MRO entered orbit, it joined five other active spacecraft that were either in orbit or on the planet's surface: Mars Global Surveyor, Mars Express, 2001 Mars Odyssey, and the two Mars Exploration Rovers (Spirit and Opportunity). This set a new record for the most operational spacecraft in the immediate vicinity of Mars. Mars Global Surveyor and the rovers Spirit and Opportunity have since ceased to function. As of April 20, 2020, 2001 Mars Odyssey, Mars Express and MRO remain operational and have been joined by Mars Orbiter Mission, MAVEN and ExoMars Trace Gas Orbiter in orbit, and Curiosity and InSight on the surface, raising the record to eight active spacecraft.

Artwork of MRO aerobraking

On March 30, 2006, MRO began the process of aerobraking, a three-step procedure that cuts in half the fuel needed to achieve a lower, more circular orbit with a shorter period. First, during its first five orbits of the planet (one Earth week), MRO used its thrusters to drop the periapsis of its orbit into aerobraking altitude. This altitude depends on the thickness of the atmosphere because Martian atmospheric density changes with its seasons. Second, while using its thrusters to make minor corrections to its periapsis altitude, MRO maintained aerobraking altitude for 445 planetary orbits (about five Earth months) to reduce the apoapsis of the orbit to 450 kilometers (280 mi). This was done in such a way so as to not heat the spacecraft too much, but also dip enough into the atmosphere to slow the spacecraft down. After the process was complete, MRO used its thrusters to move its periapsis out of the edge of the Martian atmosphere on August 30, 2006.[15][16]

In September 2006 MRO fired its thrusters twice more to fine-tune its final, nearly circular orbit to approximately 250 to 316 km (155 to 196 mi) above the Martian surface, with a period of about 112 minutes.[17][18] The SHARAD radar antennas were deployed on September 16. All of the scientific instruments were tested and most were turned off prior to the solar conjunction that occurred from October 7 to November 6, 2006. After the conjunction ended the "primary science phase" began.

On November 17, 2006 NASA announced the successful test of the MRO as an orbital communications relay. Using the NASA rover Spirit as the point of origin for the transmission, the MRO acted as a relay for transmitting data back to Earth.

Timeline

Tectonic fractures within the Candor Chasma region of Valles Marineris, Mars, retain ridge-like shapes as the surrounding bedrock erodes away. This points to past episodes of fluid alteration along the fractures and reveals clues into past fluid flow and geochemical conditions below the surface.

On September 29, 2006 (sol 402), MRO took its first high resolution image from its science orbit. This image is said to resolve items as small as 90 cm (3 feet) in diameter. On October 6, NASA released detailed pictures from the MRO of Victoria crater along with the Opportunity rover on the rim above it.[19] In November, problems began to surface in the operation of two MRO spacecraft instruments. A stepping mechanism in the Mars Climate Sounder (MCS) skipped on multiple occasions resulting in a field of view that is slightly out of position. By December normal operations of the instrument was suspended, although a mitigation strategy allows the instrument to continue making most of its intended observations.[20] Also, an increase in noise and resulting bad pixels has been observed in several CCDs of the High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE). Operation of this camera with a longer warm-up time has alleviated the issue. However, the cause is still unknown and may return.[21]

HiRISE continues to return images that have enabled discoveries regarding the geology of Mars. Foremost among these is the announcement of banded terrain observations indicating the presence and action of liquid carbon dioxide (CO2) or water on the surface of Mars in its recent geological past. HiRISE was able to photograph the Phoenix lander during its parachuted descent to Vastitas Borealis on May 25, 2008 (sol 990).

The orbiter continued to experience recurring problems in 2009, including four spontaneous resets, culminating in a four-month shut-down of the spacecraft from August to December.[22] While engineers have not determined the cause of the recurrent resets, they have created new software to help troubleshoot the problem should it recur.

On March 3, 2010, the Mars Reconnaissance Orbiter passed another significant milestone, having transmitted over 100 terabits of data back to Earth, which was more than all other interplanetary probes sent from Earth combined.[23]

On August 6, 2012 (sol 2483), the orbiter passed over Gale crater, the landing site of the Mars Science Laboratory mission, during its EDL phase. It captured an image via the HiRISE camera of the Curiosity Rover descending with its backshell and supersonic parachute.

NASA reported that the Mars Reconnaissance Orbiter,[24] as well as the Mars Odyssey Orbiter[25] and MAVEN orbiter[26] had a chance to study the Comet Siding Spring flyby on October 19, 2014.[27][28]

On July 29, 2015, the Mars Reconnaissance Orbiter was placed into a new orbit to provide communications support during the anticipated arrival of the InSight Mars lander mission in September 2016.[29] The maneuver's engine burn lasted for 75 seconds.[30] InSight was delayed and missed the 2016 launch window, but was successfully launched during the next window on May 5, 2018 and landed on November 26, 2018.[31]

Instruments

Three cameras, two spectrometers and a radar are included on the orbiter along with two "science-facility instruments", which use data from engineering subsystems to collect science data. Three technology experiments will test and demonstrate new equipment for future missions.[32] It is expected MRO will obtain about 5,000 images per year.[33]

HiRISE (camera)

HiRISE camera structure
Victoria crater from HiRise

The High Resolution Imaging Science Experiment (HiRISE) camera is a 0.5 m (1 ft 8 in) reflecting telescope, the largest ever carried on a deep space mission, and has a resolution of 1 microradian (μrad), or 0.3 m (1 ft 0 in) from an altitude of 300 km (190 mi). In comparison, satellite images of Earth are generally available with a resolution of 0.5 m (1 ft 8 in), and satellite images on Google Maps are available to 1 m (3 ft 3 in).[34] HiRISE collects images in three color bands, 400 to 600 nm (blue-green or B-G), 550 to 850 nm (red) and 800 to 1,000 nm (near infrared or NIR).[35]


Red color images are 20,264 pixels across (6 km (3.7 mi) wide), and B-G and NIR are 4,048 pixels across (1.2 km (0.75 mi) wide). HiRISE's onboard computer reads these lines in time with the orbiter's ground speed, and images are potentially unlimited in length. Practically however, their length is limited by the computer's 28 Gigabit (Gb) memory capacity, and the nominal maximum size is 20,000 × 40,000 pixels (800 megapixels) and 4,000 × 40,000 pixels (160 megapixels) for B-G and NIR images. Each 16.4 Gb image is compressed to 5 Gb before transmission and release to the general public on the HiRISE website in JPEG 2000 format.[18][36] To facilitate the mapping of potential landing sites, HiRISE can produce stereo pairs of images from which topography can be calculated to an accuracy of 0.25 m (9.8 in).[37] HiRISE was built by Ball Aerospace & Technologies Corp.

CTX (camera)

The Context Camera (CTX) provides grayscale images (500 to 800 nm) with a pixel resolution up to about 6 m (20 ft). CTX is designed to provide context maps for the targeted observations of HiRISE and CRISM, and is also used to mosaic large areas of Mars, monitor a number of locations for changes over time, and to acquire stereo (3D) coverage of key regions and potential future landing sites.[38][39] The optics of CTX consist of a 350 mm (14 in) focal length Maksutov Cassegrain telescope with a 5,064 pixel wide line array CCD. The instrument takes pictures 30 km (19 mi) wide and has enough internal memory to store an image 160 km (99 mi) long before loading it into the main computer.[40] The camera was built, and is operated by Malin Space Science Systems. CTX mapped 50% of Mars by February 2010.[41] In 2012 it found the impacts of six 55-pound (25-kilogram) entry ballast masses from Mars Science Laboratory's landing of Curiosity rover.[42]

MARCI (camera)

Mars Color Imager on the right side

The Mars Color Imager (MARCI) is a wide-angle, relatively low-resolution camera that views the surface of Mars in five visible and two ultraviolet bands. Each day, MARCI collects about 84 images and produces a global map with pixel resolutions of 1 to 10 km (0.62 to 6.21 mi). This map provides a weekly weather report for Mars, helps to characterize its seasonal and annual variations, and maps the presence of water vapor and ozone in its atmosphere.[43] The camera was built and is operated by Malin Space Science Systems. It has a 180-degree fisheye lens with the seven color filters bonded directly on a single CCD sensor.[44]

CRISM (spectrometer)

CRISM Instrument

The Compact Reconnaissance Imaging Spectrometer for Mars (CRISM) instrument is a visible and near infrared (VNIR) spectrometer that is used to produce detailed maps of the surface mineralogy of Mars. It operates from 370 to 3920 nm, measures the spectrum in 544 channels (each 6.55 nm wide), and has a resolution of 18 m (59 ft) at an altitude of 300 km (190 mi). CRISM is being used to identify minerals and chemicals indicative of the past or present existence of water on the surface of Mars. These materials include iron, oxides, phyllosilicates, and carbonates, which have characteristic patterns in their visible-infrared energy.[45]

Mars Climate Sounder

The Mars Climate Sounder (MCS) looks both down and horizontally through the atmosphere in order to quantify the global atmosphere's vertical variations. It is a spectrometer with one visible/near infrared channel (0.3 to 3.0 μm) and eight far infrared (12 to 50 μm) channels selected for the purpose. MCS observes the atmosphere on the horizon of Mars (as viewed from MRO) by breaking it up into vertical slices and taking measurements within each slice in 5 km (3.1 mi) increments. These measurements are assembled into daily global weather maps to show the basic variables of Martian weather: temperature, pressure, humidity, and dust density.[46]

This instrument, supplied by NASA's Jet Propulsion Laboratory, Pasadena, California, utilizes technological advances to achieve the measurement objectives of a heavier, larger instrument originally developed at JPL for the 1992 Mars Observer and 1998 Mars Climate Orbiter missions.

SHARAD (radar)

An artist's concept of MRO using SHARAD to "look" under the surface of Mars

MRO's Shallow Subsurface Radar (SHARAD) experiment is designed to probe the internal structure of the Martian polar ice caps. It also gathers planet-wide information about underground layers of ice, rock and possibly liquid water that might be accessible from the surface. SHARAD uses HF radio waves between 15 and 25 MHz, a range that allows it to resolve layers as thin as 7 m (23 ft) to a maximum depth of 1 km (0.6 mi). It has a horizontal resolution of 0.3 to 3 km (0.2 to 1.9 mi).[47] SHARAD is designed to operate in conjunction with the Mars Express MARSIS, which has lower resolution but penetrates to a much greater depth. Both SHARAD and MARSIS were made by the Italian Space Agency.[48]

Engineering instruments

In addition to its imaging equipment, MRO carries a variety of engineering instruments. The Gravity Field Investigation Package measures variations in the Martian gravitational field through variations in the spacecraft's velocity. Velocity changes are detected by measuring doppler shifts in MRO's radio signals received on Earth. The package also includes sensitive onboard accelerometers used to deduce the in situ atmospheric density of Mars during aerobraking.[49]

The Electra communications package is a UHF software-defined radio (SDR) that provides a flexible platform for evolving relay capabilities.[50] It is designed to communicate with other spacecraft as they approach, land, and operate on Mars. In addition to protocol controlled inter-spacecraft data links of 1 kbit/s to 2 Mbit/s, Electra also provides Doppler data collection, open loop recording and a highly accurate timing service based on a 5e−13 . Doppler information for approaching vehicles can be used for final descent targeting or descent and landing trajectory recreation. Doppler information on landed vehicles will also enable scientists to accurately determine the surface location of Mars landers and rovers. The two Mars Exploration Rover spacecraft currently on Mars utilize an earlier generation UHF relay radio providing similar functions through the Mars Odyssey orbiter. The Electra radio has proven its functionality by relaying information to and from the MER spacecraft, Phoenix Mars lander and Curiosity Rover.

The Optical Navigation Camera images the Martian moons, Phobos and Deimos, against background stars to precisely determine MRO's orbit. Although moon imaging is not mission critical, it was included as a technology test for future orbiting and landing of spacecraft.[51] The Optical Navigation Camera was tested successfully in February and March 2006.[52] There is a proposal to search for small moons, dust rings, and old orbiters with it.[53]

Engineering data

Size comparison of MRO with predecessors

Structure

Workers at Lockheed Martin Space Systems in Denver assembled the spacecraft structure and attached the instruments. Instruments were constructed at the Jet Propulsion Laboratory, the University of Arizona Lunar and Planetary Laboratory in Tucson, Arizona, Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory in Laurel, Maryland, the Italian Space Agency in Rome, and Malin Space Science Systems in San Diego.[54]

The structure is made of mostly carbon composites and aluminum-honeycombed plates. The titanium fuel tank takes up most of the volume and mass of the spacecraft and provides most of its structural integrity. The spacecraft's total mass is less than 2,180 kg (4,810 lb) with an unfueled dry mass less than 1,031 kg (2,273 lb).[55]

Power systems

The Mars Reconnaissance Orbiter solar panel

MRO gets all of its electrical power from two solar panels, each of which can move independently around two axes (up-down, or left-right rotation). Each solar panel measures 5.35 m × 2.53 m (17.6 ft × 8.3 ft) and has 9.5 m2 (102 sq ft) covered with 3,744 individual photovoltaic cells. Its high-efficiency triple junction solar cells are able to convert more than 26% of the Sun's energy directly into electricity and are connected together to produce a total output of 32 volts. At Mars, each of the panels produces more than 1,000 watts of power;[56] in contrast, the panels would generate 3,000 watts in a comparable Earth orbit by being closer to the Sun.[57]

MRO has two rechargeable nickel-hydrogen batteries used to power the spacecraft when it is not facing the Sun. Each battery has an energy storage capacity of 50 ampere hours (180 kC). The full range of the batteries cannot be used due to voltage constraints on the spacecraft, but allows the operators to extend the battery life—a valuable capability, given that battery drain is one of the most common causes of long-term satellite failure. Planners anticipate that only 40% of the batteries' capacities will be required during the lifetime of the spacecraft.[57]

Electronic systems

MRO's main computer is a 133 MHz, 10.4 million transistor, 32-bit, RAD750 processor. This processor is a radiation-hardened version of a PowerPC 750 or G3 processor with a specially built motherboard. The RAD750 is a successor to the RAD6000. This processor may seem underpowered in comparison to a modern PC processor, but it is extremely reliable, resilient, and can function in solar flare-ravaged deep space.[58] The operating system software is VxWorks and has extensive fault protection protocols and monitoring.[59]

Data is stored in a 160 Gb (20 GB) flash memory module consisting of over 700 memory chips, each with a 256 Mbit capacity. This memory capacity is not actually that large considering the amount of data to be acquired; for example, a single image from the HiRISE camera can be as large as 28 Gb.[59]

Telecommunications system

MRO High Gain Antenna installation

The Telecom Subsystem on MRO is the best digital communication system sent into deep space so far, and for the first time used capacity-approaching turbo-codes. The Electra communications package is a UHF software-defined radio (SDR) that provides a flexible platform for evolving relay capabilities.[50] It is designed to communicate with other spacecraft as they approach, land, and operate on Mars. The system consists of a very large (3 m (9.8 ft)) antenna, which is used to transmit data through the Deep Space Network via X-band frequencies at 8 GHz, and it demonstrates the use of the Ka band at 32 GHz for higher data rates. Maximum transmission speed from Mars is projected to be as high as 6 Mbit/s, a rate ten times higher than previous Mars orbiters. The spacecraft carries two 100-watt X-band amplifiers (one of which is a backup), one 35-watt Ka-band amplifier, and two Small deep space transponders (SDSTs).[60]

Two smaller low-gain antennas are also present for lower-rate communication during emergencies and special events, such as launch and Mars Orbit Insertion. These antennas do not have focusing dishes and can transmit and receive from any direction. They are an important backup system to ensure that MRO can always be reached, even if its main antenna is pointed away from the Earth.[60]

The Ka-band subsystem was used for demonstration purposes. Due to lack of spectrum at 8.41 GHz X-band, future high-rate deep space missions will use 32 GHz Ka-band. NASA Deep Space Network (DSN) implemented Ka-band receiving capabilities at all three of its complexes (Goldstone, Canberra and Madrid) over its 34-m beam-waveguide (BWG) antenna subnet. During the cruise phase, spacecraft Ka-band telemetry was tracked 36 times by these antennas proving functionality at all antennas. Ka-band tests were also planned during the science phase, but during aerobraking a switch failed, limiting the X-band high gain antenna to a single amplifier.[61] If this amplifier fails all high-speed X-band communications will be lost. The Ka downlink is the only remaining backup for this functionality, and since the Ka-band capability of one of the SDST transponders has already failed,[62] (and the other might have the same problem) JPL decided to halt all Ka-band demonstrations and hold the remaining capability in reserve.[63]

By November 2013, the MRO had passed 200 terabits in the amount of science data returned. The data returned by the mission is more than three times the total data returned via NASA's Deep Space Network for all the other missions managed by NASA's Jet Propulsion Laboratory over the past 10 years.[64]

Propulsion and attitude control

Data comparison chart

The spacecraft uses a 1,175 L (258 imp gal; 310 US gal) fuel tank filled with 1,187 kg (2,617 lb) of hydrazine monopropellant. Fuel pressure is regulated by adding pressurized helium gas from an external tank. Seventy percent of the propellant was used for orbital insertion,[65] and it has enough propellant to keep functioning into the 2030s.[66]

MRO has twenty rocket engine thrusters on board. Six large thrusters each produce 170 N (38 lbf) of thrust for a total of 1,020 N (230 lbf) meant mainly for orbital insertion. These thrusters were originally designed for the Mars Surveyor 2001 Lander. Six medium thrusters each produce 22 N (4.9 lbf) of thrust for trajectory correction maneuvers and attitude control during orbit insertion. Finally, eight small thrusters each produce 0.9 N (0.20 lbf) of thrust for attitude control during normal operations.[65]

Four reaction wheels are also used for precise attitude control during activities requiring a highly stable platform, such as high-resolution imaging, in which even small motions can cause blurring of the image. Each wheel is used for one axis of motion. The fourth (skewed) wheel is a backup in case one of the other three wheels fails. Each wheel weighs 10 kg (22 lb) and can be spun as fast as 100 Hz or 6,000 rpm.[65]

In order to determine the spacecraft's orbit and facilitate maneuvers, sixteen Sun sensors – eight primaries and eight backups – are placed around the spacecraft to calibrate solar direction relative to the orbiter's frame. Two star trackers, digital cameras used to map the position of catalogued stars, provide NASA with full, three-axis knowledge of the spacecraft orientation and attitude. A primary and backup Miniature Inertial Measurement Unit (MIMU), provided by Honeywell, measures changes to the spacecraft attitude as well as any non-gravitationally induced changes to its linear velocity. Each MIMU is a combination of three accelerometers and three ring-laser gyroscopes. These systems are all critically important to MRO, as it must be able to point its camera to a very high precision in order to take the high-quality pictures that the mission requires. It has also been specifically designed to minimize any vibrations on the spacecraft, so as to allow its instruments to take images without any distortions caused by vibrations.[67]

Cost

Mars Reconnaissance Orbiter development and prime mission costs, by fiscal year

The total cost of the Mars Reconnaissance Orbiter through the end of its prime mission was $716.6 million.[3] Of this amount, $416.6 million was spent on spacecraft development, approximately $90 million for its launch, and $210 million for 5 years of mission operations. Since 2011, MRO's annual operations costs are, on average, $31 million per year, when adjusted for inflation.

Discoveries and photographs

Water ice in ice cap measured

Results published in 2009 of radar measurements of the north polar ice cap determined that the volume of water ice in the cap is 821,000 cubic kilometers (197,000 cu mi), equal to 30% of the Earth's Greenland ice sheet.[68]

Ice exposed in new craters

Water ice excavated by an impact crater that formed between January and September 2008. The ice was identified spectroscopically using CRISM.

An article in the journal Science in September 2009,[69] reported that some new craters on Mars have excavated relatively pure water ice. After being exposed, the ice gradually fades as it sublimates away. These new craters were found and dated by the CTX camera, and the identification of the ice was confirmed with the Compact Imaging Spectrometer (CRISM) on board the Mars Reconnaissance Orbiter. The ice was found in a total of five locations. Three of the locations are in the Cebrenia quadrangle. These locations are 55°34′N 150°37′E / 55.57°N 150.62°E / 55.57; 150.62; 43°17′N 176°54′E / 43.28°N 176.9°E / 43.28; 176.9; and 45°00′N 164°30′E / 45°N 164.5°E / 45; 164.5. Two others are in the Diacria quadrangle: 46°42′N 176°48′E / 46.7°N 176.8°E / 46.7; 176.8 and 46°20′N 176°54′E / 46.33°N 176.9°E / 46.33; 176.9.[70][71]

Ice in lobate debris aprons

Lobate debris apron in Phlegra Montes, Cebrenia quadrangle. The debris apron is probably mostly ice with a thin covering of rock debris, so it could be a source of water for future Martian colonists. Scale bar is 500 m (1,600 ft).

Radar results from SHARAD suggested that features termed lobate debris aprons (LDAs) contain large amounts of water ice. Of interest from the days of the Viking Orbiters, these LDA are aprons of material surrounding cliffs. They have a convex topography and a gentle slope; this suggests flow away from the steep source cliff. In addition, lobate debris aprons can show surface lineations just as rock glaciers on the Earth.[72][73] SHARAD has provided strong evidence that the LDAs in Hellas Planitia are glaciers that are covered with a thin layer of debris (i.e. rocks and dust); a strong reflection from the top and base of LDAs was observed, suggesting that pure water ice makes up the bulk of the formation (between the two reflections).[74] Based on the experiments of the Phoenix lander and the studies of the Mars Odyssey from orbit, water ice is known to exist just under the surface of Mars in the far north and south (high latitudes).

Chloride deposits

Chloride deposits in Terra Sirenum

Using data from Mars Global Surveyor, Mars Odyssey and the Mars Reconnaissance Orbiter, scientists have found widespread deposits of chloride minerals. Evidence suggests that the deposits were formed from the evaporation of mineral enriched waters. The research suggests that lakes may have been scattered over large areas of the Martian surface. Usually chlorides are the last minerals to come out of solution. Carbonates, sulfates, and silica should precipitate out ahead of them. Sulfates and silica have been found by the Mars rovers on the surface. Places with chloride minerals may have once held various life forms. Furthermore, such areas could preserve traces of ancient life.[75]

Other aqueous minerals

In 2009, a group of scientists from the CRISM team reported on 9 to 10 different classes of minerals formed in the presence of water. Different types of clays (also called phyllosilicates) were found in many locations. The physilicates identified included aluminum smectite, iron/magnesium smectite, kaolinite, prehnite, and chlorite. Rocks containing carbonate were found around the Isidis basin. Carbonates belong to one class in which life could have developed. Areas around Valles Marineris were found to contain hydrated silica and hydrated sulfates. The researchers identified hydrated sulfates and ferric minerals in Terra Meridiani and in Valles Marineris. Other minerals found on Mars were jarosite, alunite, hematite, opal, and gypsum. Two to five of the mineral classes were formed with the right pH and sufficient water to permit life to grow.[76]

Avalanches

The Mars Reconnaissance Orbiter CTX and HiRISE cameras have photographed a number of avalanches off the scarps of the northern polar cap as they were occurring.[77]

Other spacecraft

Flowing salty water

On August 4, 2011 (sol 2125), NASA announced that MRO had detected what appeared to be flowing salty water on the surface or subsurface of Mars.[78] On September 28, 2015, this finding was confirmed at a special NASA news conference.[79][80]

See also

References

  1. ^ a b Lyons, Daniel T. (August 5–8, 2002). "Mars Reconnaissance Orbiter: Aerobraking Reference Trajectory" (PDF). AIAA/AAS Astrodynamics Specialist Conference and Exhibit. Archived from the original (PDF) on October 18, 2011. Retrieved March 9, 2012.
  2. ^ "Mars Reconnaissance Orbiter - In Depth". NASA Solar System Exploration. Retrieved April 24, 2020.
  3. ^ a b "Cost of the Mars Reconnaissance Orbiter". www.planetary.org. The Planetary Society. Retrieved April 24, 2020.
  4. ^ "Mars Reconnaissance Orbiter Preparing for Years Ahead". NASA/JPL. JPL Press Office. February 9, 2018. Retrieved April 24, 2020.
  5. ^ "NASA Unveils Plans for 21st Century Mars Campaign". Space.com. Archived from the original on December 10, 2004. Retrieved July 4, 2006.
  6. ^ "NASA Picks Lockheed Martin to Build 2005 Mars Craft". Space.com. Archived from the original on February 12, 2006. Retrieved July 4, 2006.
  7. ^ "Moving Day For Mars Reconnaissance Orbiter". Space.com. Retrieved July 4, 2006.
  8. ^ a b Zurek, Richard W.; Smrekar, Suzanne E. (2007). "An overview of the Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) science mission". Journal of Geophysical Research: Planets. 112 (E5). doi:10.1029/2006JE002701. ISSN 2156-2202.
  9. ^ "ILS To Launch Mars Reconnaissance Orbiter For NASA on Atlas V". International Launch Services. Archived from the original on March 11, 2006. Retrieved June 30, 2006.
  10. ^ "NASA's Multipurpose Mars Mission Successfully Launched". NASA Press Release from August 12, 2005. Archived from the original on May 10, 2013. Retrieved May 30, 2006.
  11. ^ "Mars Reconnaissance Orbiter: Multimedia". Archived from the original on April 10, 2006. Retrieved May 28, 2006.
  12. ^ Leary, Warren E. (March 11, 2006). "U.S. Spacecraft Enters Orbit Around Mars". New York Times. Retrieved March 31, 2012.
  13. ^ ""Spaceflight Now" MRO Mission Status Center". Retrieved March 12, 2006.
  14. ^ a b "New Mars Orbiter Ready for Action". Space.com. Retrieved May 28, 2006.
  15. ^ "Mission Timeline: Aerobraking". Mars Reconnaissance Orbiter: The Mission. Archived from the original on March 6, 2006. Retrieved May 28, 2006.
  16. ^ "Mars Orbiter Successfully Makes Big Burn". Retrieved August 30, 2006.
  17. ^ "Mars Reconnaissance Orbiter Reaches Planned Flight Path". JPL. Retrieved September 13, 2006.
  18. ^ a b "Fact Sheet: HiRISE" (PDF). National Air and Space Museum. Archived from the original (PDF) on June 21, 2013. Retrieved February 18, 2006. (PDF)
  19. ^ Mars orbiter looks down on rover
  20. ^ Mars Climate Sounder Team Website – What We Do | The Planetary Society
  21. ^ Deterioration of the sharpest eyes on Mars has stopped – mars-rovers – March 24, 2007 – New Scientist Space
  22. ^ Morris, Jefferson (January 4, 2010). "Power Cycle". Aviation Week. McGraw-Hill: 17.
  23. ^ "Scientists Wowed by Data From Mars Probe". Retrieved April 21, 2013.
  24. ^ Webster, Guy; Brown, Dwayne (October 19, 2014). "NASA's Mars Reconnaissance Orbiter Studies Comet Flyby". NASA. Retrieved October 20, 2014.
  25. ^ Webster, Guy; Brown, Dwayne (October 19, 2014). "NASA's Mars Odyssey Orbiter Watches Comet Fly Near". NASA. Retrieved October 20, 2014.
  26. ^ Jones, Nancy; Steigerwald, Bill; Webster, Guy; Brown, Dwayne (October 19, 2014). "NASA's MAVEN Studies Passing Comet and Its Effects". NASA. Retrieved October 20, 2014.
  27. ^ Webster, Guy; Brown, Dwayne; Jones, Nancy; Steigerwald, Bill (October 19, 2014). "All Three NASA Mars Orbiters Healthy After Comet Flyby". NASA. Retrieved October 20, 2014.
  28. ^ France-Presse, Agence (October 19, 2014). "A Comet's Brush With Mars". New York Times. Retrieved October 20, 2014.
  29. ^ Mars orbiter prepares for next year's InSight lander arrival. July 29, 2015.
  30. ^ NASA Mars Orbiter Preparing for Mars Lander's 2016 Arrival
  31. ^ "NASA InSight lander arrives on Martian surface". NASA's Mars Exploration Program. Retrieved November 26, 2018.
  32. ^ "Spacecraft Parts: Instruments". Mars Reconnaissance Orbiter Website. Archived from the original on March 8, 2005. Retrieved February 20, 2005.
  33. ^ "Stunning snaps from best camera ever sent to Mars". Newscientist. Retrieved December 2, 2006.
  34. ^ "Google Earth FAQ" Google Earth Website.
  35. ^ "MRO HiRISE Camera Specifications". HiRISE website. Retrieved January 2, 2006.
  36. ^ "HiRISE: Instrument Development" (PDF). NASA Ames Research Center website. Retrieved February 7, 2006. (PDF)
  37. ^ "HiRISE". HiRISE website. Retrieved May 28, 2006.
  38. ^ Malin, M. C.; et al. (2007). "Context Camera Investigation on board the Mars Reconnaissance Orbiter". Journal of Geophysical Research. 112 (E05S04): 1–25. Bibcode:2007JGRE..112.5S04M. doi:10.1029/2006je002808.
  39. ^ Harrison, Tanya N.; Malin, Michael C.; Edgett, Kenneth S. (2009). "Present-day activity, monitoring, and documentation of gullies with the Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) Context Camera (CTX)". Geological Society of America Abstracts with Programs. 41 (7): 267. Bibcode:2009GSAA...41..267H.
  40. ^ "MRO Context Imager (CTX) Instrument Description". Malin Space Science Systems website. Archived from the original on June 22, 2006. Retrieved June 6, 2006.
  41. ^ MSSS – Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) Context Camera (CTX)
  42. ^ NASA – First 360-Degree Panorama From NASA's Curiosity Mars Rover
  43. ^ "Spacecraft Parts: Instruments: MARCI". MARCI website. Archived from the original on May 5, 2006. Retrieved June 2, 2006.
  44. ^ Mars Color Imager: How MARCI Takes Color Images, MRO MARCI Release No. MARCI2-3, 13 April 2006
  45. ^ "CRISM Instrument Overview". CRISM Instrument Website. Archived from the original on March 7, 2005. Retrieved April 2, 2005.
  46. ^ "Spacecraft Parts: Instruments: MCS". CRISM Instrument Website. Archived from the original on January 4, 2006. Retrieved May 28, 2006.
  47. ^ NASA MRO web site (July 15, 2008). SHARAD: MRO Spacecraft parts Archived June 4, 2008, at the Wayback Machine
  48. ^ "SHARAD". mars.nasa.gov. NASA. Retrieved April 24, 2020.
  49. ^ "Spacecraft Parts: Gravity Field Investigation Package". Mars Reconnaissance Orbiter Website. Archived from the original on March 31, 2006. Retrieved May 28, 2006.
  50. ^ a b Charles D. Edwards, Jr.; Thomas C. Jedrey; Eric Schwartzbaum; and Ann S. Devereaux; Ramon DePaula; Mark Dapore; Thomas W. Fischer. "The Electra Proximity Link Payload for Mars Relay Telecommunications and Navigation" (PDF). Archived from the original (PDF) on May 2, 2013.
  51. ^ "Spacecraft Parts: Optical Navigation Camera". Mars Reconnaissance Orbiter Website. Retrieved February 20, 2005.
  52. ^ "Optical Navigation Demonstration Near Mars Multimedia Feature". NASA Mars Reconnaissance Orbiter Website. Retrieved March 14, 2006.
  53. ^ M. Adler, et al. – Use of MRO Optical Navigation Camera .. (2012)
  54. ^ "Rad 750". BAE Aerospace Parts. Retrieved May 28, 2006.
  55. ^ "Spacecraft Summary". NASA's MRO website. Archived from the original on March 2, 2006. Retrieved May 29, 2006.
  56. ^ Tariq Malik, NASA's Next Mars Probe Takes Aim at Red Planet, Space.com, July 27, 2005 (Accessed May 2, 2012)
  57. ^ a b "Spacecraft Parts: Electrical Power". NASA's MRO website. Archived from the original on March 31, 2006. Retrieved May 28, 2006.
  58. ^ "Rad 750" (PDF). BAE aerospace parts. Archived from the original (PDF) on March 26, 2009. Retrieved May 28, 2006.
  59. ^ a b "Spacecraft Parts: Command and Data-Handling Systems". NASA's MRO website. Archived from the original on March 31, 2006. Retrieved May 28, 2006.
  60. ^ a b "Spacecraft Parts: Telecommunications". NASA's MRO website. Archived from the original on March 17, 2006. Retrieved May 28, 2006.
  61. ^ "MRO Waveguide Transfer Switch Anomaly". Archived from the original on May 10, 2013.
  62. ^ "CSAM Augments X-Ray Inspection of Die Attach (MRO Ka-Band Anomaly)". Archived from the original on May 10, 2013.
  63. ^ Bayer, T.J. (2008). In-Flight Anomalies and Lessons Learned from the Mars Reconnaissance Orbiter Mission. 2008 IEEE Aerospace Conference. IEEE. pp. 1–13. doi:10.1109/AERO.2008.4526483.
  64. ^ "Prolific NASA Mars Orbiter Passes Big Data Milestone". Jet Propulsion Laboratory – NASA. November 8, 2013. Retrieved November 9, 2013.
  65. ^ a b c "Spacecraft Parts: Propulsion". NASA's MRO website. Archived from the original on March 31, 2006. Retrieved May 28, 2006.
  66. ^ Clark, Stephen (August 20, 2015). "NASA to rely on Mars programme's silent workhorse for years to come". Astronomy Now. Retrieved August 20, 2015.
  67. ^ "Spacecraft Parts: Guidance, Navigation, and Control Systems". NASA's MRO website. Archived from the original on March 31, 2006. Retrieved May 28, 2006.
  68. ^ Radar Map of Buried Mars Layers Matches Climate Cycles. Keith Cowing, September 22, 2009. Archived December 21, 2010, at the Wayback Machine
  69. ^ Byrne, S. et al. 2009. Distribution of Mid-Latitude Ground Ice on Mars from New Impact Craters: 329.1674–1676
  70. ^ Andrea Thompson (September 24, 2009). "Water Ice Exposed in Mars Craters". Space.com. Retrieved September 2, 2011.
  71. ^ Susan Watanabe (September 23, 2009). "NASA to Hold Teleconference to Discuss New Findings About Mars". NASA. Retrieved September 2, 2011.
  72. ^ "NASA Spacecraft Detects Buried Glaciers on Mars". NASA/JPL. November 20, 2008.
  73. ^ Hugh H. Kieffer (1992). Mars. University of Arizona Press. ISBN 978-0-8165-1257-7. Retrieved March 7, 2011.
  74. ^ http://www.planetary.brown.edu/pdfs/3733.pdf
  75. ^ Osterloo, M. et al. 2008. Chloride-Bearing Materials in the Southern Highlands of Mars. Science. 319:1651–1654
  76. ^ Murchie, S. et al. 2009. A synthesis of Martian aqueous mineralogy after 1 Mars year of observations from the Mars Reconnaissance Orbiter. Journal of Geophysical Research: 114.
  77. ^ Russell, P. et al. (2008). Seasonally active frost-dust avalanches on a north polar scarp of Mars captured by HiRISE. Geophysical Research Letters 35, doi:10.1029/2008GL035790.
  78. ^ Omar M. "Salty water may be flowing on Mars". ScienceBlog.com. Retrieved August 7, 2012.
  79. ^ Chang, Kenneth (September 28, 2015). "NASA Says Signs of Liquid Water Flowing on Mars". The New York Times. Retrieved September 28, 2015. Christopher P. McKay, an astrobiologist at NASA's Ames Research Center, does not think the R.S.L.s are a very promising place to look. For the water to be liquid, it must be so salty that nothing could live there, he said. "The short answer for habitability is it means nothing," he said.
  80. ^ Ojha, Lujendra; Wilhelm, Mary Beth; Murchie, Scott L.; McEwen, Alfred S.; et al. (September 28, 2015). "Spectral evidence for hydrated salts in recurring slope lineae on Mars". Nature Geoscience. 8 (11): 829–832. Bibcode:2015NatGe...8..829O. doi:10.1038/ngeo2546.

Further reading

External links

General

Official instrument websites

Images

30 December 2006

Madrid–Barajas Airport is bombed.

2006 Madrid–Barajas Airport bombing
Part of the Basque conflict
Barajas terrorist attack.jpg
Smoke billows from the parking building
LocationMadrid, Spain
Date30 December 2006
08:59 (UTC+1)
TargetMadrid–Barajas Airport
Attack type
van bombing
Deaths2
Injured52
PerpetratorETA

The 2006 Madrid–Barajas Airport bombing occurred on 30 December 2006 when a van bomb exploded in the Terminal 4 parking area at the Madrid–Barajas Airport in Spain, killing two and injuring 52. On 9 January 2007, the Basque nationalist and separatist organisation ETA claimed responsibility for the attack. The attack, one of the most powerful carried out by ETA, damaged the airport terminal and destroyed the entire parking structure. The bombing ended a nine-month ceasefire declared by the armed organisation and prompted the government to halt plans for negotiations with the organisation. Despite the attack, ETA claimed that the ceasefire was still in place and regretted the death of civilians. The organisation eventually announced the end of the ceasefire in June 2007.

Ordered and planned by then head of commandos Miguel Garikoitz Aspiazu Rubina alias Txeroki, the attack was carried out by the "commando Elurra", whose members were arrested in early 2008 and sentenced for the attack in May 2010. Txeroki was arrested in November 2008 and is awaiting trial for the bombing.

Background

On March 22, 2006 ETA announced a ceasefire. Following the announcement, the Spanish government led by José Luis Rodríguez Zapatero on one side and the armed organisation, as well as Batasuna, a Basque nationalist party banned for its ties with ETA, on the other, engaged in talks in order to put an end to the conflict between the two sides. The Basque Nationalist Party, then in charge of the Basque Government, also took part in the conversations. Most of the Basque and Spanish political parties, as well as international institutions, welcomed the announcement, except for the main opposition party People's Party, which called on the government to continue "fighting terrorism" and reject negotiations of any kind.

The three ETA members firing salvos during the 2006 Gudari Eguna

During the celebration of the 2006 Gudari Eguna in Aritxulegi, Gipuzkoa on September 23, three armed ETA members took part in the event and stated that the organisation would "keep on taking up arms until independence and socialism are achieved" in the Basque Country. The armed men also claimed that "the fight is not a thing of the past, it is the present and the future".[1] The statement was regarded by some as intended to put pressure on the talks with the Spanish government, while others saw it as a declaration of ETA's ultimate intentions, making it clear that they would not disarm until every one of their goals had been completely achieved. Despite that, Rodriguez Zapatero stated that the Spanish government would still keep its offer for talks.[2] One of the ETA members was Mattin Sarasola, who took part in the attack.[1]

On October 24, a commando unit formed by at least five members of ETA stole around 300 revolvers and 50 pistols, as well as ammunition, from an arms warehouse in Vauvert, France, and on November 4, the Basque newspaper Gara released an ETA private document in which it warned the Spanish government that the "peace process" was "in crisis". After the bombing, the ABC newspaper reported that before the attack, ETA had reminded Rodríguez Zapatero about the 2004 Madrid train bombings as a way to pressure the Government.[3] During the ceasefire, street violence around the Basque Country, known as kale borroka, did not stop.

According to Spanish police, the decision to break the truce may have come from a more violent side of ETA, opposed to any negotiations with the Spanish government, formed by members who joined ETA after participating in the kale borroka and led by Txeroki, who was in charge of all of the organisation's commandos since 2004.[4]

Madrid has been one of the most targeted cities by ETA. Prior to the attack, 36 car bombs had gone off in the city in the previous 20 years and at least 119 people had been killed in attacks carried out by the armed organisation.[5] Some of the most important attacks have been a bomb explosion inside a cafeteria on September 13, 1974, which killed 13 people, a triple bomb attack on July 29, 1979, that killed 7 people, a car bomb explosion on July 15, 1986, which killed 12 Civil Guards, as well as two car bombs that killed seven and six army members in 1993 and 1995, respectively.[6] The Madrid–Barajas airport had also been the location of ETA attacks on July 29, 1979, when three civilians were killed, and on August 27, 2002, when a car bomb exploded on the second floor of the Terminal 2 parking, causing only material damage, after a warning call from the armed organisation.[7]

Planning

In two meetings held at the Baztan valley in Navarre in the summer of 2006, Txeroki, then head of commandos, ordered fellow ETA members Mattin Sarasola, Igor Portu and Mikel San Sebastián to carry out the bombing.[8] The three members had been born in the Navarrese town of Lesaka[8] and were part of the "commando Elurra" (Basque: snow), previously known as "Goiztiarrak", formed in 2002. Until 2006, the commando had the only task of helping members of ETA cross the Spanish-France border and transporting explosives.[1] The cell was also linked with a car bomb attack against a discothèque in the town of Urdax on February 14, 2006, as well as with another attack against a discothèque in Santesteban on December 21, 2005.[9] The leader of the commando group, Joseba Aranibar alias "Basurde" and Joseba Iturbide, who was also part of the cell, did not take part in the meetings.[10] During the first meeting, Txeroki gave instructions on how to carry out the attack and told the members of the commando which secondary roads they should take to arrive to the airport and avoid being caught by security forces.[10][11] After the meeting, Sarasola took part in the September 23 event along with Joseba Iturbide and an unknown member of the organisation.[1] In October, Sarasola, Portu and San Sebastián rehearsed the route to the airport twice. The first rehearsal was made with San Sebastián's personal car and the second one, on October 21, with a Volkswagen Polo rented in Irun, Gipuzkoa. Leaving from Navarre, the commando members succeeded in parking the Volkswagen Polo in the Terminal 4 car park.[10] After the rehearsals, they met again with Txeroki,[8] who gave them the final instructions for the attack, including the day the attack would take place, as well as how to dress on the day of the bombing. Txeroki asked Sarasola to wear a wig, a cap, as well as a face mask on his nose. Sarasola would also have to carry a suitcase and a crutch, pretending to be lame on one of his legs.[10][11] He also asked Sarasola to buy a mobile phone with which Portu would warn of the bombing, and told them which places they should phone: the DYA headquarters, a Basque roadside assistance association, in Bilbao, Madrid's firemen and the emergency telephone number 112. Nonetheless, Portu would eventually also call a Basque emergency number.[10]

On December 27, Portu, Sarasola and San Sebastián stole a Renault Trafic at gunpoint in the French town of Luz Ardiden and held its owner for three days in a cabin located in the Pyrenees. During that time, he was forced to send mobile messages to his mother, stating that he was all right.[12] He was released 40 minutes after the attack. Commando leader Joseba Aranibar loaded the van with explosives, while Sarasola and San Sebastián spent the night at the cabin.[12]

On the morning of December 29, Aranibar gave the van to Sarasola and San Sebastian.[11][12] Following the route they had planned, Sarasola drove the van while San Sebastián was driving a motorbike in front of the van. Meanwhile, Portu arrived with another vehicle to a point located 50 kilometres from the airport. Portu met Sarasola and gave him the equipment he needed in order to disguise himself.[8] At 6:51 pm,[10] Sarasola parked the van in the unit D of the Terminal 4 car park and triggered the bomb. He then took a taxi to the town of San Sebastián de los Reyes, where he got rid of the disguise. From there he took another taxi and met Portu, who was driving San Sebastian's motorbike. They then met San Sebastian and they all went back to Lesaka. On the next day, Portu went to the city of San Sebastián, from where he made the warning calls.[8]

Details of the bombing

Explosion

Evacuated passengers gathering outside the terminal after the explosion

At 07:53 am, Igor Portu used a mobile phone to call the DYA headquarters to warn them that a "powerful van bomb" would explode at 09:00. Three minutes later he called the firemen of Madrid, between 07:52 and 07:59 he phoned Gara and finally the SOS/DEIAK emergency number of San Sebastián, this time from a telephone box.[13] Police immediately cordoned off the car park, with hundreds of people being evacuated from the terminal through jetways and gathered outside on the airport ramps.[14]

At 08:59 the Renault Trafic went off, destroying much of section D of the parking lot of the airport's newly built Terminal 4 and sending a massive column of smoke into the air. The terminal, designed by Antonio Lamela and Richard Rogers, had been inaugurated just a few months before, on February 5, 2006.[15] According to reports, the van was carrying 500 to 800 kilograms (1,100 to 1,800 lb) of an unknown kind of explosive, probably a mix of ammonium nitrate and hexogen, becoming the third most powerful explosive device ever used by ETA.[16] The explosion demolished almost all of the five floors of the car park and produced around 40 tones of debris, with the zone being compared by Spanish authorities to the World Trade Center ground zero,[17] as well as damaging at least 1300 vehicles parked in the terminal. The terminal building was also affected.[16]

As a result of the explosion, two Ecuadorian citizens, Carlos Alonso Palate and Diego Armando Estacio, who were taking a nap inside their cars and did not manage to evacuate died. It took five days for the rescue teams to reach the buried bodies. 52 other people were injured,[18] with Samur emergency services setting up a field hospital in the terminal in order to assist those injured, mainly from flying glass and damage to their ears due to the shock wave. Hospitals across Madrid received 11 people slightly injured in the blast, with only three of them remaining in the hospitals at the end of the day.[19] The bombing represented ETA's first deadly attack since 2003.

Victims

Carlos Alonso Palate, 35, was born in the town of Ambato, in the province of Tungurahua, Ecuador. He arrived in Spain in 2002 and lived in Valencia, where he worked in a plastic factory, and was in Madrid to pick up a friend's wife who had come to spend New Year's Eve in Spain.[20] He was buried in the small town of Picaihua on January 6.[21] The other victim, Diego Armando Estacio, 19, was born in Machala, El Oro. He arrived in Madrid in 2001, where he worked as a construction worker, and was at the airport to pick up some of his girlfriend's relatives.[22] He was buried in his home town on January 8.[21]

Aftermath

Excavator removing debris from the blast on January 24

After the blast, Aena immediately closed Terminal 4 and hundreds of flights were interrupted.[23] Flights at the other three terminals were not affected.[14] At 2:00pm, some flights started departing, while Aena asked passengers to only use public transport in order to go to the terminal. After several hours, regular air traffic resumed and by 7:00pm, 388 out of the 575 scheduled had already departed from the terminal.[23]

During the following days, firemen and emergency services kept on removing debris at the scene of the blast and around 25 tones of it had been removed by January 21.[16] The huge amount of debris made it difficult to rescue the bodies of the dead. The body of Carlos Alonso Palate was found inside his car on January 4, and was repatriated to Ecuador on the following day,[24] when Diego Armando Estacio's body was found, who was sent back home on January 7.[25] Both bodies departed from the Torrejón Air Base on planes arranged by the Spanish government, who also granted the Spanish nationality to descendants of the dead.[26]

Several authorities visited the bomb site during the days after the blast. On January 3, Leader of the People's Party Mariano Rajoy visited the bomb site along with President of Madrid Esperanza Aguirre and mayor of Madrid Alberto Ruiz-Gallardón. Rodriguez Zapatero visited the scene on the following day.[26]

Reaction

Minister of the Interior Alfredo Pérez Rubalcaba condemned the attack and stated that "violence is incompatible with dialogue in any democracy"[27] while Rodríguez Zapatero ordered the government to put all peace talks with ETA "on hold" and condemned the "useless and ridiculous step" that the organization had taken,[27] although he did not announce the end of the peace process.[28] Just a few hours earlier Rodríguez Zapatero had delivered his end of year message and had claimed that "in one year we will be better than today". Mariano Rajoy asked the government not to negotiate with ETA once again and said he would back the government only if it concentrated on eliminating it. Other Spanish political parties, as well as the Basque government, condemned the attack, although the latter stated that they would like the peace process to continue.[27] Spokesman for Batasuna Arnaldo Otegi refused to condemn the attack and denied that the process was damaged and considered it "just another event" of all the ones that were "blocking" the process, and accused the government of not "making any steps", referring to the situation of ETA prisoner Iñaki de Juana Chaos, who was then on a hunger strike.[29] However, Pérez Rubalcaba announced that the process had definitely been broken.[27]

On the following day of the attack, hundreds of members of the Association of Terrorism Victims staged a protest outside the Spanish Socialist Workers' Party headquarters in Madrid, shouting slogans demanding Rodriguez Zapatero's resignation. Earlier, the association president Francisco José Alcaraz asked the government to expel the Communist Party of the Basque Homelands from all regional institutions in case they did not condemn the attack. He also stated that "civil rebellion will remain unstoppable until the terrorists and all their plans have been destroyed".[26] The association held a bigger demonstration on January 14 in Madrid.

On January 9, 2007, in a statement sent to Gara, ETA claimed responsibility for the attack and insisted that the March ceasefire was still in place despite the bombing. The organisation extended its solidarity to the "collateral damage" caused by the bombing, stating that the "objective of this armed action was not to cause victims" and condemned the fact that the airport had not been totally evacuated.[30][31] ETA also accused the government of creating obstacles to a democratic process.[30] On January 6, a demonstration in San Sebastian in favour of ETA prisoners and in support of a democratic solution to the process ended up in riots.[32] ETA eventually announced the end of the ceasefire in another statement on June 5, 2007, and resumed its attacks.[33]

Memorial

Memorial held in Bilbao

On the evening of the attack, a minute of silence was held across Spanish town halls. On January 14, several senior Basque politicians including Patxi Lopez gathered in Bilbao, along with the representative of the Ecuadorian people in the Basque Country, in order to pay tribute to the dead,[34] and on January 29, hundreds of people gathered at the House of America in Madrid. Then-Ecuadorian Minister for Foreign Affairs María Fernanda Espinosa participated in the event, along with then-Spanish secretary for Ibero-America Trinidad Jiménez.[35] On the day the car park was re-inaugurated, authorities unveiled two busts in the exact park places the victim's cars had been parked.[36]

Reconstruction

The van had been placed in the second floor of the car park, and as a result of the blast a 90% of the building was demolished. The reconstruction of the car park started on January 21, while the damage caused inside the terminal, mainly broken windows as well as distorted structures, had already been repaired by the end of January.[16] Works lasted six months and the car park was inaugurated again by then-Minister of Public Works Magdalena Álvarez on September 20, 2007. Many businessmen attended the event, which also paid tribute to the dead. The reconstruction had a total cost of 24.5 million euros, and 15 million more were used to compensate the damage caused to the 2,100 cars parked there at the time of the attack, as well as to repair the terminal building.[36]

Arrest and trials

All the suspects involved in the attack were arrested during 2008. On January 7, Igor Portu and Mattin Sarasola were arrested by the Civil Guard in a road close to Arrasate, Gipuzkoa. At the time of the arrest, they both were carrying a revolver.[37] According to reports by other terrorists, they were placed in patrol cars and were beaten by the officers guarding them. While being handcuffed behind their backs, they were taken separately at an undetermined site, where they were punched and kicked, in addition to receiving death threats. A handcuffed Sarasola was thrown down a hillside before having a gun aimed at his head.[38] The Ministry of Interior denied the claims of torture and attributed the injuries to the moment the terrorists resisted arrest and attempted to escape.[38] On the following day, Pérez Rubalcaba announced that Portu and Sarasola were the perpetrators of the airport attack, after they had confessed so while being in custody.[39] On February 16, Joseba Iturbide and Mikel San Sebastian were arrested in the French town of Saint-Jean-de-Luz, Pyrénées-Atlantiques along with fellow ETA members Jose Antonio Martinez Mur and Asuncion Bengoechea.[40] Finally, Txeroki, Spain's most wanted man at that time, was arrested in Cauterets, Hautes-Pyrénées on November 17.[41]

On May 3, 2010 Portu, Sarasola and San Sebastián appeared at the Spanish National High Court in Madrid for their role in the attack. All of them refused to address the court, with Sarasola stating that he did not recognise that "fascist court" and said he was "not going to take part in it".[42] On May 21, they were found guilty of two murders and 48 murder attempts (the final sentence stated that there were 48 wounded people), and each of them was sentenced to 1,040 years of prison, although the maximum a person can serve for a terrorism conviction under the Spanish law is 40 years.[43]

Torture trial

On October 25, 2010, 15 Civil Guards went on trial in San Sebastián in relation to the torture suffered by Portu and Sarasola. On December 30, four of them were sentenced to prison: two for four years, and the other two for two years. The rest of the officers were found not guilty and were acquitted.[44] It was the first time since 2001 that Civil Guards had been sentenced with claims of torture against members of ETA.[45]

See also

References

  1. ^ a b c d "El 'comando Elurra' recogió los fusiles escondidos en el monte Aritxulegi meses después del Gudari Eguna". elcorreo.com/vizcaya (in Spanish). January 16, 2008. Retrieved December 30, 2010.
  2. ^ "Zapatero pide a Batasuna que haga "sólo política" y se desmarque de la violencia". diariovasco.com (in Spanish). September 25, 2008. Retrieved December 30, 2010.
  3. ^ "La banda recordó al Ejecutivo el precedente del 11-M" (in Spanish). ABC. January 12, 2007. Archived from the original on January 12, 2007.
  4. ^ "'Txeroki', el terrorista que decidió romper la tregua". cadenaser.com (in Spanish). November 17, 2008. Retrieved December 31, 2010.
  5. ^ "Atentados de ETA en Madrid". elpais.com (in Spanish). February 9, 2009. Retrieved December 31, 2010.
  6. ^ "Los atentados más sangrientos". elmundo.es (in Spanish). Archived from the original on December 26, 2010. Retrieved December 31, 2010.
  7. ^ "Cronología del Ministerio del Interior – AGOSTO 2001". MIR (in Spanish). Archived from the original on March 13, 2008. Retrieved December 31, 2010.
  8. ^ a b c d e "El fiscal pedirá 900 años de cárcel para tres autores del atentado de la T-4". elmundo.es (in Spanish). March 11, 2010. Retrieved December 30, 2010.
  9. ^ "El comando "Elurra" también actuó en Urdax". diariodenavarra.es (in Spanish). January 18, 2008. Archived from the original on July 24, 2011. Retrieved December 30, 2010.
  10. ^ a b c d e f "'Txeroki' ordenó y supervisó el atentado que acabó con la tregua de ETA". elperiodicodearagon.com (in Spanish). May 4, 2010. Archived from the original on January 21, 2013. Retrieved December 30, 2010.
  11. ^ a b c "Así ordenó "Txeroki" volar la T-4". abc.es (in Spanish). November 25, 2010. Retrieved December 30, 2010.
  12. ^ a b c "Pedraz procesa a 'Txeroki' por ordenar el atentado de la T-4 en plena tregua". elmundo.es (in Spanish). November 24, 2008. Retrieved December 30, 2010.
  13. ^ "Igor Portu fue el que avisó del atentado de la T-4 del aeropuerto de Barajas". lavanguardia.es (in Spanish). May 5, 2010. Retrieved December 31, 2010.
  14. ^ a b "Madrid bomb shatters ETA cease-fire". edition.cnn.com. December 30, 2006. Retrieved December 31, 2010.
  15. ^ "Zapatero inaugura la Terminal 4, que sitúa Barajas en el cuarto puesto europeo por número de vuelos". elmundo.es (in Spanish). February 4, 2006. Retrieved December 31, 2010.
  16. ^ a b c d "Finalizan las tareas de desescombro en Barajas sin rastro de la furgoneta de ETA". elcorreo.com (in Spanish). January 21, 2007. Retrieved December 31, 2010.
  17. ^ "El colapso que provocó la explosión en el parking, similar al de las Torres Gemelas, según los Bomberos". 20minutos.es (in Spanish). December 31, 2006. Retrieved December 31, 2010.
  18. ^ "La Fiscalía eleva de 900 a 1.120 años la petición de penas para los etarras que atentaron en la T-4". lavanguardia.es (in Spanish). May 5, 2010. Retrieved December 31, 2010.
  19. ^ "Tres personas siguen hospitalizadas y otras ocho han sido dadas de alta tras el atentado". elmundo.es (in Spanish). December 30, 2006. Archived from the original on December 4, 2010. Retrieved December 31, 2010.
  20. ^ "Un trabajador que ahorraba para volver a Ecuador". elpais.com (in Spanish). January 3, 2007. Retrieved December 31, 2010.
  21. ^ a b "Ecuador sepulta la pesadilla del terrorismo de ETA con los sepelios de Palate y Estacio". elmundo.es (in Spanish). January 7, 2007. Retrieved December 31, 2010.
  22. ^ "Llega a Ecuador el avión con los restos de Diego Armando Estacio". elpais.com (in Spanish). January 7, 2007. Retrieved December 31, 2010.
  23. ^ a b "La T-4 de Barajas sale del caos tras el atentado". elpais.com (in Spanish). December 30, 2006. Retrieved December 31, 2010.
  24. ^ "Carlos Alonso Palate, repatriado a Ecuador en un avión del Ejército español". elmundo.es (in Spanish). January 5, 2007. Retrieved December 31, 2010.
  25. ^ "El féretro de Diego Armando Estacio llega a Ecuador en un avión del Ejército español". elmundo.es (in Spanish). January 7, 2007. Archived from the original on February 2, 2011. Retrieved December 31, 2010.
  26. ^ a b c "Autopsy confirms second Barajas blast victim also died of asphyxia". thinkspain.com. January 7, 2007. Archived from the original on July 23, 2011. Retrieved December 31, 2010.
  27. ^ a b c d "Reacciones al atentado de ETA contra la T-4 del aeropuerto de Madrid Barajas". elmundo.es (in Spanish). December 30, 2006. Archived from the original on December 4, 2010. Retrieved December 31, 2010.
  28. ^ "Spanish PM suspends Eta dialogue". news.bbc.co.uk. December 30, 2006. Retrieved December 31, 2010.
  29. ^ "Batasuna dice que el 'proceso de paz no está roto' y exige más 'responsabilidad' al Gobierno". elmundo.es (in Spanish). December 30, 2006. Retrieved December 31, 2010.
  30. ^ a b "ETA asume la autoría del atentado de Barajas pero asegura que el alto el fuego continúa vigente". elpais.com (in Spanish). January 9, 2007. Retrieved December 31, 2010.
  31. ^ "Eta claims Madrid airport attack". news.bbc.co.uk. January 9, 2007. Retrieved December 31, 2010.
  32. ^ "La Ertzaintza carga contra los simpatizantes de la izquierda 'abertzale' concentrados en Anoeta". elpais.com (in Spanish). January 6, 2007. Retrieved December 31, 2010.
  33. ^ "ETA anuncia que da por finalizado el 'alto el fuego' a partir de esta medianoche". elmundo.es (in Spanish). January 5, 2007. Archived from the original on January 21, 2011. Retrieved December 31, 2010.
  34. ^ "Un homenaje a las víctimas de la T4 logra en Bilbao el apoyo de todas las fuerzas políticas". elmundo.es (in Spanish). January 14, 2007. Retrieved December 31, 2010.
  35. ^ "España recuerda a ecuatorianos fallecidos en atentado de ETA". eluniverso.com (in Spanish). January 29, 2007. Retrieved December 31, 2010.
  36. ^ a b "El aparcamiento de la T4 se reabre al público nueve meses después del atentado". elcorreo.com (in Spanish). September 20, 2007. Retrieved December 31, 2010.
  37. ^ "La Guardia Civil detiene a dos presuntos etarras que iban armados en Arrasate". elmundo.es (in Spanish). January 7, 2008. Archived from the original on January 21, 2011. Retrieved December 31, 2010.
  38. ^ a b "15 Guardia Civil go on trial for torturing ETA terrorists in jail". thereader.es. October 25, 2010. Archived from the original on November 8, 2010. Retrieved December 31, 2010.
  39. ^ "Los etarras detenidos en Mondragón son los autores del atentado de la T-4". elmundo.es (in Spanish). January 9, 2008. Archived from the original on January 21, 2011. Retrieved December 31, 2010.
  40. ^ "Spain confirms arrest of 4 ETA suspects in France". reuters.com. February 16, 2008. Retrieved December 31, 2010.
  41. ^ "Txeroki, Spain's most wanted man, arrested in France". timesonline.co.uk. November 18, 2008. Retrieved December 31, 2010.
  42. ^ "Los etarras acusados del atentado de la T4 no reconocen al tribunal y se niegan a declarar". rtve.es/noticias (in Spanish). May 3, 2010. Archived from the original on January 27, 2011. Retrieved December 31, 2010.
  43. ^ "Condenados a 1.040 años de cárcel cada uno de los tres etarras acusados del atentado de la T4". rtve.es/noticias (in Spanish). May 21, 2010. Archived from the original on January 24, 2011. Retrieved December 31, 2010.
  44. ^ "Condenados 4 de los 15 guardias acusados de torturar a los etarras de la T-4". rtve.es/noticias (in Spanish). December 30, 2010. Archived from the original on January 21, 2011. Retrieved December 31, 2010.
  45. ^ "Primera condena por torturas impuesta a guardias civiles en diez años". elmundo.es (in Spanish). December 30, 2010. Retrieved December 31, 2010.

External links

Coordinates: 40°29′30″N 3°35′41″W / 40.49167°N 3.59472°W / 40.49167; -3.59472

15 November 2006

Al Jazeera English launches worldwide.

Al Jazeera English
Aljazeera eng.svg
CountryQatar
Broadcast areaWorldwide
NetworkAl Jazeera
SloganSetting the news agenda
Every story, every side
Hear the human story
HeadquartersDoha, Qatar
Programming
Language(s)English
Picture format1080i HDTV
(downscaled to 16:9 480i/576i for the SDTV feed)
Ownership
OwnerAl Jazeera Media Network
(Government of Qatar)[1][2]
Sister channelsAl Jazeera
Al Jazeera Mubasher
Al Jazeera Balkans
Al Jazeera Documentary Channel
AJ+
History
Launched15 November 2006; 14 years ago (2006-11-15)
Links
Websitealjazeera.com
Availability
Terrestrial
Freeview UKChannel 235
Freeview
(New Zealand)
Channel 16
Oqaab
(Afghanistan)
Channel 45
GoTv
(South, East and West Africa)
Channel 40

Al Jazeera English (AJE) is a Qatari state-owned[3] news channel owned by the Al Jazeera Media Network, headquartered in Doha, Qatar. It is the first English-language news channel to be headquartered in the Middle East.[4] Instead of being run centrally, news management rotates between broadcasting centers in Doha and London.

History

The channel was launched on 15 November 2006, at 12:00 GMT. It had aimed to begin broadcasting in June 2006 but had to postpone its launch because its HDTV technology was not yet ready.[5][6] The channel was due to be called Al Jazeera International, but the name was changed nine months before the launch because one of the channel's backers argued that original Arabic-language channel already had an international scope.[7]

The channel was anticipated to reach around 40 million households, but it far exceeded that launch target, reaching 80 million homes.[8] By 2009, the service could be viewed in every major European market and was available to 130 million homes in over 100 countries via cable and satellite, according to a spokeswoman for the network in Washington.[9]

The channel, however, has poor penetration in the American market, where it has been carried by only one satellite service and a small number of cable networks.[10] Al Jazeera English later began a campaign to enter the North American market, including a dedicated website.[11] It became available to some cable subscribers in New York in August 2011, having previously been available as an option for some viewers in Washington, D.C., Ohio and Los Angeles.[12] The channel primarily reaches the United States via its live online streaming. It is readily available on most major Canadian television providers including Rogers and Bell Satellite TV after the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission approved the channel for distribution in Canada on 26 November 2009.[13][14]

Al Jazeera English and Iran's state-run Press TV were the only international English-language television broadcasters with journalists reporting from inside both Gaza and Israel during the 2008–2009 Israel-Gaza conflict. Foreign press access to Gaza has been limited via either Egypt or Israel. However, Al Jazeera's reporters Ayman Mohyeldin and Sherine Tadros were already inside Gaza when the conflict began and the network's coverage was often compared to CNN's initial coverage from inside Baghdad in the early days of the 1991 Gulf War.[15][16][17]

The channel may also be viewed online. It recommends online viewing at its own website[18] or at its channel on YouTube.[19] Al Jazeera English HD launched in the United Kingdom on Freeview on 26 November 2013, and began streaming in HD on YouTube in 2015.

On 1 January 2020, Al Jazeera English debuted a new major graphics package for the first time since the channel launched and a remodeled main Doha studio, the last main studio of the channel's three in Doha, London, and Washington D.C. to receive an upgrade since the channel's launch in 2006.

Al Jazeera America / United States

On 3 January 2013, Al Jazeera Media Network announced that it had purchased Current TV in the United States and would be launching an American news channel. 60% of the channel's programming would be produced in America while 40% would be from Al Jazeera English.[20][21][22] That was later changed at the request of pay-television providers to almost 100% American programing.[23] Regardless Al Jazeera America maintained a close working relationship with Al Jazeera English. The channel aired Newshour in the morning and midday hours and cut to live Al Jazeera English coverage of large breaking international news stories outside of that. Al Jazeera English programmes Witness, Earthrise, Listening Post, Talk To Al Jazeera Al Jazeera Correspondent and 101 East along with Al Jazeera Investigates regularly aired on Al Jazeera America.

On 13 January 2016, Al Jazeera America announced that the network would be terminated on 12 April 2016, citing the "economic landscape".[24]

Al Jazeera UK / Europe

In 2014, Al Jazeera moved its UK London operations including its newsroom, studios and shows from Knightsbridge to its new space on floor 16 of The Shard.[25] The last day of broadcasting from the Knightsbridge studios was September, 12th 2014.[26] The space was officially opened on 3 November 2014, with the first Newshour broadcast on 10 October 2014.[27] The new facility is capable of running an entire channel, independently of the Doha hub.

In 2013 Al Jazeera Media Network began planning a new channel called Al Jazeera UK. If launched, the British channel would broadcast for five hours during prime time as cut-in UK content aired on Al Jazeera English.[28] It would in effect function much like RT UK and RT America does in the United States.

Programmes

In addition to those listed below, Al Jazeera English runs various programmes that are either entirely non-recurrent or consist of just a limited number of parts (miniseries format known as special series). All programmes, including former shows are shown in their entirety on Al Jazeera's website and YouTube. Current programmes on the channel are:[29][30]

  • 101 East – the weekly documentary series for issues of particular importance in Asia. Presenters or hosts have included Teymoor Nabili and Fauziah Ibrahim
  • Al Jazeera Investigates – documentaries arising from the work of the Al Jazeera Investigative Unit.
  • Counting the Cost (TV programme)|Counting the Cost – the weekly look at business and finance.[31] Hosted by Kamahl Santamaria.
  • Empire – a monthly programme exploring global powers and their policies. A discussion with host Marwan Bishara and his guests[32]
  • Fault Lines – the documentary series focused on the forgotten and the unreported aspects of life in the United States. Presented by: Josh Rushing, Sebastian Walker, Wab Kinew and formerly by Zeina Awad.
  • Head To Head – A debate programme.
  • Inside Story – the daily investigation and analysis of a topical issue, with the aid of three guests from within and outside of the country in question. Jane Dutton and Shiulie Ghosh are regular hosts, but most of the Doha-based news-presenters have also taken the chair, including: Dareen Abughaida, Stephen Cole, Adrian Finighan, David Foster, Divya Gopalan, Veronica Pedrosa, Kamahl Santamaria, Folly Bah Thibault.
  • Listening Post – analysis of how the other news organizations are covering the stories of the week, plus examination of viewer-submitted news. Hosted from London by Richard Gizbert.
  • News:
    • World news live from Al Jazeera's Doha broadcast centre
    • World news live from Al Jazeera's London broadcast centre
    • Newshour – an hour of world news and sport hosted from both of Al Jazeera's broadcast centres.
    • Newsgrid − an interactive news and live post. Launched on 14 November 2016 as part Of Al Jazeera English's 10 Year Anniversary Of broadcast. Also Airs On Facebook Live, aljazeera.com and the channel's YouTube Channel.
  • People & Power – a biweekly programme, originally hosted by Dr. Shereen El Feki.
  • TechKnow – weekly show showcasing bright spots and innovations in the world of science and technology in the United States and how they are changing lives. Segments are recorded in the field by a group of young, tech-savvy contributors with diverse backgrounds in science and technology.
  • - a weekly discussion show moderated by Steven Clemons Steve Clemons at the Al Jazeera's studios in Washington, DC. With different guests each week, the show delves into "the big issues" facing American society.[33]
  • The Stream – a discussion programme focused on social media, daily from Monday to Thursday. Hosted by Femi Oke and Malika Bilal, usually with one guest in the studio and a couple on Skype. An issue, itself often viewer-generated, is discussed by the team and viewers can contribute with comments on Twitter or Facebook, with some occasionally invited to join in on Skype.
  • Talk to Al Jazeera – extended studio interviews with people of influence from around the world:
  • Viewfinder – Fresh perspectives through the lens of local filmmakers from around the globe.
  • Witness – the daily-turned-weekly documentary-slot for films by the best of the world's independent film-makers. The strand aims to shine a light on the events and people long-forgotten by the global media and on those that never merited a mention in the first place.
  • UpFront – hosted by Richelle Carey, discussion, debate and analysis programme from Washington, D.C.

Former programmes

These include programmes that have not had a new episode announced since 2014.

  • 48 – weekly show hosted by Teymoor Nabili; Asian politics, business and current affairs
  • Everywoman – hosted by Shiulie Ghosh
  • Inside Iraq – coverage of the Iraq War, hosted by Jasim Al-Azzawi
  • Riz Khan – daily (Mon-Thu) viewer participation show, hosted by Riz Khan. Similar to CNN's Larry King Live
    • Riz Khan One on One – Riz Khan sits down with a single guest for an extended interview
  • Africa Investigates – African journalists risk their lives in order to reveal the truth about corruption and abuse across the continent
  • Sportsworld – a daily sports programme hosted on rotation by members of Al Jazeera's sports team
  • The Café – a discussion programme, hosted by Mehdi Hasan.
  • Inside Story America – version of Inside Story focused on the United States.
  • The Fabulous Picture Show – hosted by Amanda Palmer, offers some interviews and reports on movies, actors and directors.
  • The Frost Interview (previously Frost Over The World) – this was hosted by David Frost. Frost died in 2013, and show still aired posthumously with the family's consent.[citation needed]

International bureaux

In addition to its two main broadcast centres, Al Jazeera English itself has 21 bureaux around the world that gather and produce news. It also shares resources with its Arabic-language sister channel's 42 bureaux, Al Jazeera Balkan's bureaux and Al Jazeera Turk's bureaux for 70 bureaux.[34] This is a significant difference from the present trend:

"The mainstream American networks have cut their bureaux to the bone.... They're basically only in London now. Even CNN has pulled back. I remember in the '80s when I covered these events there would be a truckload of American journalists and crews and editors and now Al Jazeera outnumbers them all.... That's where, in the absence of alternatives, Al Jazeera English can fill a vacuum, simply because we're going in the opposite direction."

Tony Burman, former managing director, AJE (quoted in Adbusters)[35]

Also Al Jazeera presenters can alternate between broadcast centres. Al Jazeera also shares English-speaking correspondents with Al Jazeera Arabic, Al Jazeera Turk and Al Jazeera Balkans and vice versa.

Middle East and the Maghreb

Doha broadcast studio in use, November 2011

Broadcast Centre: Doha: Al Jazeera English Headquarters
Anchors: Dareen Abughaida, Jane Dutton, Adrian Finighan, Martine Dennis, Darren Jordon, Laura Kyle, Raheela Mahomed, Rob Matheson, Sohail Rahman, Kamahl Santamaria, Folly Bah Thibault
Sports Desk: Andy Richardson

Weather Team: Richard Angwin, Everton Fox, Steff Gaulter

Correspondents & Reporters: Stan Grant (Principal Presenter);[36] Hoda Abdel-Hamid, Zeina Khodr (Lebanon), Imran Khan (Palestine), Jamal Elshayyal, Clayton Swisher

Countries and Bureaux:

Sub-Saharan Africa

Correspondents:
West Africa: Nicolas Haque (Senegal); Ahmed Idris & Yvonne Ndege (Nigeria);
East Africa: Catherine (Wambua-)Soi;
Southern Africa: Haru Mutasa; Tanya Paige;

Countries and Bureaux:

Europe

The Shard, Home to Al Jazeera English's London hub

Broadcast Centre: London: The Shard
Anchors: Felicity Barr, Julie MacDonald, Maryam Nemazee, Barbara Serra, Lauren Taylor
Programme Host: Richard Gizbert

Correspondents & Reporters: Neave Barker, Natacha Butler (Paris), Paul Brennan, Rory Challands (Moscow), David Chater, Dominic Kane (Berlin), Robin Forestier-Walker (former CIS), Sonia Gallego, Emma Hayward, Laurence Lee (UK), Barnaby Phillips, John Psaropoulos (Greece), Jacky Rowland

Countries and Bureaux:

The Americas

Broadcast Centre: Washington, D.C.: 1200 New Hampshire Avenue, NW[37]
Programme Hosts: Femi Oke & Malika Bilal; Richelle Carey; and Josh Rushing, Sebastian Walker & Wab Kinew

Correspondents & Reporters:
North America: James Bays, Gabriel Elizondo, Alan Fisher, Kimberly Halkett, Daniel Lak, Shihab Rattansi, Rob Reynolds, Kristen Saloomey, Casey Kauffman
, South America: Lucia Newman

Countries and Bureaux

Asia-Pacific

Correspondents & Reporters: (Philippines), Adrian Brown (China), Steve Chao, Harry Fawcett (Korea), Rob McBride (Korea & Japan), Jennifer Glasse (Afghanistan), Divya Gopalan (Hong Kong), Wayne Hay, Kamal Hyder (Pakistan), Florence Looi, Andrew Thomas (Australia), Step Vaessen (Indonesia), Shamim Chowdhury

Countries and Bureaux:

Staff

Management

Managing director
  • 2004–2008 Nigel Parsons
  • 2008–2010: Tony Burman
  • 2010–2015: Al Anstey
  • 2015–present: [38][39]
Crystal128-tv.svg This film, television or video-related list is incomplete; you can help by with reliably sourced additions.

On-air staff

Al Jazeera English uses a combination of full-time 'staffers' and local freelancers. So long as the journalists are appearing – or are providing credited commentaries – regularly on-air, no distinction has been made as to their contractual arrangements. However, those who have received a recent on-air profile and whose names therefore appear in bold, may well be assumed to be on the staff.

Current

On-air staff currently working for the station (previous employer in brackets) include:[40]

A
B
C
D
E
  • Jamal Elshayyal – correspondent: Doha, & host
  • Farrah Esmail – sports presenter: Doha
F
G
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
V
W
Also:
Strands:
And:
Al Jazeera Media Network correspondents also appearing on AJ.E:

Key

AJ.IU – Al Jazeera Investigative Unit

Former presenters and correspondents

Those who have retired, died, left, or resigned from Al Jazeera Media Network completely.

Recruitment

Al Jazeera English Newsroom

The late veteran British broadcaster David Frost joined Al Jazeera English in 2005[41] to host his show Frost Over the World.

Former BBC and CNN anchor Riz Khan, who previously had been the host of the CNN talk show Q&A, also joined. He hosts his shows Riz Khan and Riz Khan's One on One.

Former U.S. Marine Josh Rushing joined Al Jazeera in September 2005.[42] He had been the press officer for the United States Central Command during the 2003 Invasion of Iraq, and in that role had been featured in the documentary Control Room. When subsequently joining Al Jazeera, Rushing commented that "In a time when American media has become so nationalized, I'm excited about joining an organization that truly wants to be a source of global information...."[43] Rushing worked from the Washington DC broadcasting centre until the formation of Al Jazeera America, he now works from AJAM's San Francisco hub.

Former CNN and BBC news anchorwoman and award-winning journalist Veronica Pedrosa also joined the team,[44] along with CNN producer James Wright, and Kieran Baker, a former editor and producer for CNN, who had been acting general manager, Communications and Public Participation for ICANN. On 2 December 2005, Stephen Cole, a senior anchor on BBC World and Click Online presenter, announced he was joining Al Jazeera International.[45]

The network announced on 12 January 2006 that former Nightline correspondent Dave Marash would be the co-anchor from their Washington studio. Marash described his new position as "the most interesting job on Earth".[46] On 6 February 2006, it was announced that the former BBC reporter Rageh Omaar would host the weeknight documentary series, Witness.[47]

The managing director for Al Jazeera English was previously Tony Burman, who replaced Nigel Parsons in May 2008.[48] The current managing director is Al Anstey.

In mid 2014 Al Jazeera English froze employment of both permanent and freelance staff for its Qatar network and cut freelance pay rates by 30-40% without warning, while at the same time Al Jazeera lodged a $150 million claim for compensation against Egypt, arguing that by arresting and attacking Al Jazeera journalists, seizing the broadcaster's property and jamming its signal, the Egyptian government has violated its rights as a foreign investor in the country and put the $90 million it has invested in Egypt since 2001 at risk.

Al Jazeera Investigative Unit

Formed in 2010, in its own words: the role of Al Jazeera Investigations is not to report the news, but to make the news.

The Unit, is based at the Network headquarters in Doha, but also has representation in London and Washington, DC. The unit is an Al Jazeera Media Network asset and its reports appear equally on the other channels, tailored appropriately for the relevant language and audience. The documentaries are presented as specials under their own strand: Al Jazeera Investigates.

The Unit's investigations have included the documentary What Killed Arafat? This film won a CINE Golden Eagle Award and was nominated for a BAFTA. In 2013, Al Jazeera released a follow-up named "Killing Arafat" which revealed findings of scientific analysis of the exhumed remains of the Palestinian leader that discovered traces of polonium in his bones. The Arafat findings led news agendas globally.

Other major investigations have included:

How to Sell a Massacre, in which concealed cameras record an Australian political party promising to soften anti-gun laws while seeking millions in political funding from America's gun lobby.

Generation Hate, which exposes secret links between one of France's largest political parties and a movement calling for the expulsion of Muslims from Europe.

Football's Wall of Silence, which investigates the deadly scandal of long-term sexual abuse of young players in British football.

Broken Dreams: The Boeing 787, which revealed Boeing's "Dreamliner" workers feared to fly the plane they build, citing quality concerns and alleging drug use on the job.

The current Manager of Investigative Journalism for the Al Jazeera Media Network is Phil Rees. Before that, it was Clayton Swisher. Other leading figures include: Peter Charley, Will Thorne, Deborah Davies, Will Jordan, Simon Boazman, David Harrison, Kevin Hirten and Jason Gwynne.

Availability

The channel is available in many countries,[49] mostly via satellite, sometimes via cable. The channel is also available online.[50] Al Jazeera English provides a free HD stream on its website for unlimited viewing.[18] It is available free worldwide. They also provide a free stream on their YouTube page.[19] Previously, before Al Jazeera provided an official stream, a low quality RealVideo stream was available for viewing. Al Jazeera news segments are frequently included on the American public television program Worldfocus. Al Jazeera can also be streamed on any iOS or Android device with an internet connection using a free application.[51]

Along with a free unlimited high-quality stream on the official Al Jazeera English website, Online subscriptions allowing unlimited viewing may be purchased from Jump TV,[52] RealPlayer,[53] and VDC.[54] Al Jazeera English is also available on YouTube. Headlines from Al Jazeera English are available on Twitter.[55]

Al Jazeera English's website also contains news reports and full episodes of their programs that can be viewed for free on their website. The videos are hosted by YouTube, where viewers can also go to find the videos.[56][57]

Europe

Al Jazeera English is available in the UK and Ireland on Freeview channel 235, Sky channels 513 and 880, Freesat channel 203 and Virgin Media channel 622.

The channel initially began test streaming Al Jazeera English (then called "Al Jazeera International") in March 2006 on Hot Bird, Astra 1E, Hispasat, AsiaSat3S, Eutelsat 28A and Panamsat PAS 10. Telenors Thor, Türksat and Eutelsat 25A were added to the satellites carrying it. Eutelsat 28A carried the test stream on frequency 11.681 under the name "AJI".

Oceania

In New Zealand, Al Jazeera English is available 24 hours a day on the Kordia operated free-to-air DVB-T terrestrial network since October 2013. Prior to the December 2012 analog switchoff Triangle TV re-broadcast various Al Jazeera programmes in Auckland on its free-to-air UHF channel. TV One was going to replace BBC World with this service during their off-air hours of 01:30 to 06:00 from 1 April 2013, however opted to run infomercials instead.

Asia

In April 2010, Al Jazeera English was taken off air in Singtel TV Singapore with unspecified reasons, according to the official Al Jazeera English website.

On 7 December 2010, Al Jazeera said its English language service has got a downlink license to broadcast in India. Satellite and cable companies would therefore be allowed to broadcast Al Jazeera in the country.[58] The channel launched on Dish TV in November 2011,[59] and is considering a Hindi-language channel.[60] Tata Sky satellite service broadcasts this on Channel 637 (SD) in India.[61]


Americas

On 26 November 2009, the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission approved "a request to add Al Jazeera English (AJE) to the lists of eligible satellite services for distribution on a digital basis and amends the lists of eligible satellite services accordingly".[13][14] Al Jazeera English became available on Rogers Cable, Videotron and Bell Satellite TV on 4 May 2010.[62]

Al Jazeera English's coverage of the Egyptian Revolution of 2011 led to calls for the channel to be aired in the U.S.

Al Jazeera English is available via satellite across all of North America free to air via Globecast on Galaxy 19 on the Ku band in DVB format. As of 2011, only a small number of Americans were able to watch the channel on their televisions.[63] Among the markets where it was available were Bristol County, Rhode Island, Toledo and Sandusky, Ohio, Burlington, Vermont, Houston, Texas, and Washington, DC.[64] Industry giant Comcast originally planned to carry Al Jazeera English in 2007, but reversed its decision shortly before the channel's launch, citing "the already-saturated television market".[65] The two major American satellite providers, DirecTV and Dish Network, had similar plans but also changed their minds, with speculation that the decision may have been influenced by allegations by the Bush administration of "anti-American bias" in the channel.[66]

With Al Jazeera's coverage of the Egyptian Revolution of 2011, the channel drew acclaim and received renewed attention. The New York Times reported on 1 February 2011 that 1.6 million U.S. viewers had tuned in via Internet stream, and stated that new discussions were underway with carriers.[67] The following month, it was announced that Al Jazeera entered carriage negotiations with Comcast and Time Warner Cable.[68] Salon.com described the channel's English-language coverage as "mandatory viewing for anyone interested in the world-changing events currently happening in Egypt",[69] while Huffington Post contributor Jeff Jarvis claimed it was "un-American" for operators to not carry the network.[70] When Al Jazeera covered the Libyan Civil War, U.S. Secretary of State Hillary Clinton noted an increasing American audience for the network, saying that "viewership of Al Jazeera is going up in the United States because it's real news. You may not agree with it, but you feel like you're getting real news around the clock instead of a million commercials and—you know—arguments between talking heads and the kind of stuff that we do on our news which—you know—is not particularly informative to us, let alone foreigners."[71]

On 1 February 2011, Internet appliance Roku posted on its Facebook page that the English-language Al Jazeera Live would be streaming on Roku devices through a private channel called Newscaster and also through the BBC channel. It permitted the announcement following unrest in Egypt so American viewers can watch the latest events going on in the Middle East. A Roku user must add the private channel Newscaster from the Roku website.[72]

On 1 August 2011, Al Jazeera English began airing 23 hours a day in New York City as part of a sublet agreement with cable channel RISE, a former Spanish-language network, which is carried on WRNN-TV's DT2 subchannel (the other hours were used to meet FCC E/I and local programming guidelines). The network aired on Time Warner Cable on channel 92 and on Verizon FiOS on channel 481.[73]

On 2 January 2013, Al Jazeera announced that it had acquired the U.S.-based cable TV channel Current TV for a reported $500 million. With this acquisition, Al Jazeera launched a new channel, called Al Jazeera America, with a heavy dose of U.S. domestic news along with Al Jazeera English programming and news, to an estimated 40 million U.S. households—putting it in direct competition with CNN, MSNBC and Fox News Channel.

Due to contracts with U.S. cable and satellite carriers for Al Jazeera America the official Al Jazeera English live stream was geo-blocked in the United States on 18 August 2013. With the launch of Al Jazeera America, Al Jazeera English was excluded from all US services carrying or providing the channel, including YouTube, with Al Jazeera America material replacing all Al Jazeera English video content and live streams. Most Al Jazeera English video content was no longer officially available in the United States.

In April 2014 the Al Jazeera English show Empire wasn't geo-blocked in the United States. Shortly after the programs Indian Hospital (AJE show)|Indian Hospital, Viewfinder (AJE show)|Viewfinder, Lifelines (AJE show)|Lifelines and Head to Head were available also. These programs were the only AJE shows officially non-geoblocked for American viewing during the time that Al Jazeera America was in existence.

With the closure of Al Jazeera America in April 2016 it was expected that the official live stream of Al Jazeera English and access to its programmes would eventually be restored to the United States.[74][75] The online live stream of Al Jazeera English was made available to viewers in the United States once again in September 2016.

Controversies

Al Jazeera English journalists Egyptian detainment

In December 2013, three Al Jazeera English journalists, Peter Greste, Mohamed Fahmy and Baher Mohamed, were arrested in their Cairo Marriott hotel rooms. They were detained on charges of delivering "false news" and "aiding a terrorist organization" in Egypt following the 2013 Egyptian coup d'état. Al Jazeera was one of several websites to which the Egyptian government blocked access after accusing the network of ties to the Muslim Brotherhood, which was removed from power during the 2013 coup. Egypt has been accused of limiting freedom of expression in an attempt to suppress opposition to president al-Sisi.[76]

The crew has had court trials that have been adjourned over 10 times where questionable evidence including video from other news organizations claimed to be from Al Jazeera English, inaudible audio recordings, pictures from a family vacation, a music video and video of sheep had been presented as evidence.[77] The trial has been called out by free press groups and rights groups as a sham. The former Cairo Bureau chief from Al Jazeera English now works for sister channel AJ+ after the shutdown of the bureau. During the detainment of the journalists Al Jazeera along with the BBC and other major news organizations launched the Twitter and social media campaign #FreeAJStaff. The campaign included moments of silence while holding the hashtag as well as protesting at Egyptian embassies in various countries among other things. Calls from the United Nations, European Union and the United States for the journalists to be released were ignored.

On 23 June 2014, the three journalists were found guilty by an Egyptian court. Greste and Fahmy were sentenced to 7 years in prison while Mohamed was sentenced to 10 years. The ruling was denounced by fellow journalists, including some at BBC, CNN, ABC Australia and most other major news outlets along with world leaders from Australia, Canada, The United States, United Nations, Switzerland and the United Kingdom primarily because they were found guilty based on no actual evidence in a case that has been deemed politically motivated and also because the ruling was seen as an attack on press freedom. The response was especially negative on the part of United States Secretary of State John Kerry who a day earlier was in Egypt and was made a promise of press freedom by Egyptian President Abdel Fattah al-Sisi. The ruling has resulted in many negative stories in print, online and on television by various news outlets around the world calling the Egyptian justice system a kangaroo court and calling the Egyptian government authoritarian.[78][79]

There were various calls for amnesty, clemancy and pardons by various governments and news agencies all of which were declined by the Egyptian government who claimed that their justice system was independent and to respect the courts decision and stay out of Egyptian affairs.[80] There were also calls for the United States to end or hold funding for the Egyptian military in response to the case. Peter Greste was released from prison and deported back to Australia on 1 February 2015.[81]

On 29 August 2015, Fahmy, Greste and Mohamed were sentenced to 3 years in prison in a decision heavily criticized internationally.[82] The Government of Canada worked to have Fahmy pardoned and deported.[83] On 23 September 2015, Fahmy and Mohamed were pardoned by Egyptian president Abdel Fattah el-Sisi along with 100 other people and released from prison.[84]

Expulsion from China

Al Jazeera English's longtime China correspondent Melissa Chan was expelled from the country in 2012.[85] The Chinese government did not provide any public reasons but was known to have been unhappy over a documentary the channel had aired on China's prison system.[86][87][88] On 8 May 2012, reporters from the Beijing press corps asked about the expulsion at the Chinese Foreign Ministry's daily press briefing. Officials did not provide an explanation, and censored most of the questions when they published their official transcript.[89] Chan later worked at Al Jazeera America.[90]

Criticism

As with Al Jazeera's Arabic counterpart, the network has received criticism from having bias from several sides.

Allegations of Anti-American bias

Al Jazeera English has frequently been criticized for having an anti-American bias, although some commentators[who?] have asserted that this has been lessened over time.

Emmy award-winning journalist Dave Marash, who served as a veteran correspondent for ABC's Nightline, resigned from his position as Washington anchor for Al Jazeera English in 2008. Marash cited "reflexive adversarial editorial stance" against Americans and "anti-American bias".[91][92]

According to the media scholar Marwan M. Kraidy, when launching the English network, Al Jazeera framed the new channel as a competitor to BBC and CNN, but with coverage oriented towards the Global South.[93]

It is often unclear whether recent discussions of anti-American bias at Al Jazeera are referring also to Al Jazeera English or only to Al Jazeera's Arabic-language channel. There are significant differences in tone between the English and Arabic-language channels. (According to bilingual Palestinian journalist Daoud Kuttab, "The English channel uses more neutral terminology; the Arab channel is much harsher.")[94] An example of this is a 2011 claim by Bill O'Reilly that Al Jazeera is "anti-Semitic" and "anti-American" and a subsequent defense of Al Jazeera against these claims made by former Al Jazeera English anchor Dave Marash on the O'Reilly Factor.[94][95] Another example concerns statements by former US Secretary of Defense Donald Rumsfeld, who in April 2004 denounced Al-Jazeera's Arabic-language coverage of the Iraq War as "vicious, inaccurate and inexcusable", but took a more conciliatory tone in a 2011 interview for Frost Over The World, Al Jazeera English's news and public affairs program hosted by David Frost, praising the network as "an important means of communication in the world".[96] The government of which Rumsfeld was part had deliberately targeted Al Jazeera journalists in Iraq and Afghanistan, and discussed bombing its headquarters in Doha.[97][page needed]

On 12 October 2008, Al Jazeera English broadcast interviews with people attending a Sarah Palin United States presidential election rally in St. Clairsville, Ohio, with interviewees making comments about Barack Obama such as "he regards white people as trash" and "I'm afraid if he wins, the blacks will take over". The report received over two million views on YouTube.[98] Following this, The Washington Post ran an op-ed,[99] claiming the news channel was deliberately encouraging "anti-American sentiment overseas",[99] which was criticized by Al Jazeera as "a gratuitous and uninformed shot at Al Jazeera's motives", as the report was just one of "hundreds of hours of diverse coverage".[100] Criticism of an Anti-American bias has been dwindling as their coverage of the Arab Spring received wide acclaim and calls for the network to be added to U.S. television.[101]

Subsequent endeavours have been seen as tests by Al Jazeera to see whether it can get rid of the hostility Americans feel toward it. One example was a day's worth of special coverage marking the 10th anniversary of the terrorist attacks of 11 September 2001.[102] Al Jazeera has also launched The Stream, a show based in Washington D.C. that discusses social media, which targets an American audience.[103][104] On 2 January 2013, Al Jazeera purchased the American channel Current TV and rebranded as Al Jazeera America in August 2013.[21][105]

Awards

As of May 2017, Al Jazeera English has won more than 150 prizes, medals and awards.[106]

See also

Competitors

Further reading

  • Abdul-Mageed, MM, (2008) TripleC: Cognition, Communication, Co-operation, 6(2), 59–76 Online News Sites and Journalism 2.0: Reader Comments on Al Jazeera Arabic Muhammad Abdul-Mageed, 10 April 2009
  • Abdul-Mageed, MM, and Herring, SC, (2008) In: F. Sudweeks, H. Hrachovec, and C. Ess (Eds.), Proceedings of Cultural Attitudes Towards Technology and Communication 2008 (CATaC'08), Nîmes, France, 24–27 June Arabic and English News Coverage on Al Jazeera.NET Muhammad Abdul-Mageed, 10 March 2008
  • Philip Seib (ed.): Al Jazeera English. Global News in a Changing World. Palgrave Macmillan, April 2012, ISBN 9780230340206
  • Josh Rushing: Mission Al-Jazeera: Build a Bridge, Seek the Truth, Change the World. Palgrave Macmillan, 2007
  • Tine Ustad Figenschou: Al Jazeera and the Global Media Landscape: The South is Talking Back. Routledge, 2013

References

  1. ^ Habib Toumi (13 July 2011). "Al Jazeera turning into private media organisation". Gulf News. Retrieved 8 January 2013.
  2. ^ Shawn Powers. "The Geopolitics of the News: The Case of the Al Jazeera Network". Retrieved 16 June 2015.
  3. ^ Markay, Lachlan (18 July 2019). "Al Jazeera Says Its Own Admissions of State Ownership Are False". The Daily Beast.
  4. ^ "Al-Jazeera Says Its English-Language News Channel Will Launch November 15". The Post-Star. 1 November 2006. Archived from the original on 7 October 2009.
  5. ^ Lumpur, Kuala (12 April 2006). "Al Jazeera International targets June launch". The Star. Archived from the original on 14 May 2006.
  6. ^ "The Challenges of Working at Al-Jazeera". NPR. Talk of the Nation. 26 June 2006.
  7. ^ Holmwood, Leigh (14 November 2006). "Al-Jazeera Renames English-Language Channel". MediaGuardian.
  8. ^ "Al-Jazeera English hits airwaves". BBC News. 15 November 2006.
  9. ^ Cohen, Noam (1 January 2009). "Al Jazeera provides an inside look at Gaza conflict". The New York Times.
  10. ^ "Al-Jazeera English Struggles For U.S. Audience". NPR. 24 February 2009.
  11. ^ "Demand Al Jazeera". Al Jazeera English.
  12. ^ "Al Jazeera English launches on New York cable". The Spy Report. 2 August 2011. Archived from the original on 5 December 2011. Retrieved 2 August 2011.
  13. ^ a b "Broadcasting Regulatory Policy CRTC 2009-725: Addition of Al Jazeera English to the lists of eligible satellite services for distribution on a digital basis". Canadian Radio-television and Telecommunications Commission. 26 November 2009. Archived from the original on 29 November 2009. Retrieved 26 November 2009.
  14. ^ a b DeMara, Bruce (26 November 2009). "Al Jazeera in Canada on Brink of Approval". Toronto Star. Retrieved 23 April 2010.
  15. ^ "Al-Jazeera becomes the face of the frontline". Financial Times. 13 January 2009.
  16. ^ "Israel pushes further into Gaza". Al Jazeera. 13 January 2009.
  17. ^ Shihab-Eldin, Ahmed (5 January 2009). "Al Jazeera English Beats Israel's Ban on Reporters in Gaza with Exclusive Coverage". The Huffington Post.
  18. ^ a b Al Jazeera English: Live Stream Al Jazeera English
  19. ^ a b Al Jazeera English's Channel YouTube
  20. ^ Al Jazeera buys Al Gore's Current TV CNN, 3 January 2013
  21. ^ a b "Al Jazeera buys US channel Current TV". Al Jazeera. 2 January 2013. Retrieved 2 January 2013.
  22. ^ Al Jazeera targets US expansion after buying Current TV BBC News, 3 January 2013
  23. ^ Stelter, Brian (26 May 2013). "American Al Jazeera Channel Shifts Focus to U.S. News". The New York Times.
  24. ^ "Al Jazeera America to Shut Down". The Hollywood Reporter. Retrieved 13 January 2016.
  25. ^ "Occupiers". The Shard.
  26. ^ https://twitter.com/nowtro/status/502176783505305602[dead link]
  27. ^ (unknown). Archived from the original on 22 May 2015 – via YouTube. Cite uses generic title (help)
  28. ^ "Al Jazeera reinforces its global position with French news channel". BroadcastPro ME. 21 March 2013.
  29. ^ Programmes Al Jazeera English
  30. ^ Programme Schedule Al Jazeera English
  31. ^ Counting the Cost Al Jazeera English
  32. ^ About Empire Al Jazeera English
  33. ^ "Al Jazeera English launches new current affairs program on U.S. politics". Al Jazeera.
  34. ^ "Global Presence". Al Jazeera Media Network. Retrieved 24 November 2018.
  35. ^ Broadcaster of the Year Archived 2 August 2010 at the Wayback Machine Adbusters, 7 January 2010
  36. ^ Suleiman, Omar (26 January 2020). "Stan Grant". Al Jazeera. Retrieved 15 February 2020.
  37. ^ "SIGAL Completes Interior Build-Out of Al Jazeera Washington, DC Bureau". Sigal Construction Corporation. Archived from the original on 22 April 2016. Retrieved 13 April 2016.
  38. ^ "A presentation by Giles Trendle, Managing Director of Al Jazeera English". 24 January 2020. Retrieved 6 July 2020.
  39. ^ "Giles Trendle named Al Jazeera English's acting MD". www.aljazeera.com. Retrieved 6 July 2020.
  40. ^ News anchors: Doha, Kuala Lumpur, London, Washington[dead link] Al Jazeera English
    News presenters – Doha[dead link] Al Jazeera
    Doha-based news presenters; press release with additional information Al Jazeera
    News presenters – Kuala Lumpur Al Jazeera
    News presenters – London Al Jazeera
    News presenters – Washington Al Jazeera
    Programme presenters[dead link] Al Jazeera
    Other news and programme presenters Al Jazeera
  41. ^ "David Frost Joins al-Jazeera TV" BBC News, 7 October 2005
  42. ^ Nick Madigan and Annie Linskey Mission of Former Marine: Arab TV MediaChannel.org via Wayback Machine, 18 August 2005
  43. ^ "Josh Rushing, Former U.S. Marine, Joins Al Jazeera International" Archived 11 February 2007 at the Wayback Machine AMEInfo, 22 September 2005
  44. ^ "Veronica Pedrosa joins Al Jazeera". 20 November 2005. Archived from the original on 14 June 2006. Retrieved 3 June 2006.
  45. ^ Chris Tryhorn BBC's "'Peter Pan' Joins al-Jazeera" MediaGuardian, 2 December 2005
  46. ^ "Former 'Nightline' Reporter Joins English-Language Al Jazeera" Los Angeles Times, 13 January 2006
  47. ^ Whitworth, Damien "Farewell to the Front Line (For Now)" The Times, 7 February 2006 (subscription required)
  48. ^ Chris Tryhorn "Burman Named al-Jazeera English MD" guardian.co.uk, 14 May 2008
  49. ^ "How to watch Al Jazeera English on TV". Al Jazeera English. Retrieved 19 May 2017.
  50. ^ Al Jazeera English
  51. ^ "Al Jazeera Connect". Al Jazeera English. Retrieved 19 May 2017.
  52. ^ Al Jazeera Jump TV Archived 19 January 2010 at the Wayback Machine
  53. ^ Al Jazeera RealPlayer Archived 20 May 2009 at the Wayback Machine
  54. ^ "VDC Corporation". VDC. 1 November 2011. Archived from the original on 14 October 2011. Retrieved 14 November 2011.
  55. ^ Al Jazeera English Twitter
  56. ^ Now on YouTube: The Latest News From Al Jazeera, in English The New York Times, 16 April 2007
  57. ^ Al Jazeera English YouTube
  58. ^ Machado, Kenan (7 December 2010). "Al Jazeera English to Broadcast in India". The Wall Street Journal.
  59. ^ Al Jazeera English begins broadcasting in India via Dish TV Archived 16 December 2014 at the Wayback Machine MediaME, 18 November 2011
  60. ^ Al Jazeera English to be available in India IBN Live, 17 November 2011
  61. ^ "Channel List - Tata Sky" (PDF). Retrieved 16 November 2020.
  62. ^ DeMara, Bruce (4 May 2010). "Al Jazeera English on the air in Canada". Toronto Star. Archived from the original on 8 May 2010. Retrieved 23 May 2010.
  63. ^ Sirota, David (28 January 2011). "Why can't we watch Al Jazeera?". Salon. Archived from the original on 17 September 2011. Retrieved 14 November 2011.
  64. ^ "Burlington One of Few Places to Air Al Jazeera" Associated Press, 22 April 2007 Archived 28 September 2007 at the Wayback Machine
  65. ^ "Al Jazeera Meets American Resistance". Bloomberg BusinessWeek. 3 April 2006. Archived from the original on 11 August 2007. Retrieved 29 August 2007.
  66. ^ Americans Should Be Able to See al-Jazeera English TV Global Policy Forum, 30 November 2006
  67. ^ Stelter, Brian (31 January 2011). "Al Jazeera English Finds an Audience". The New York Times.
  68. ^ Al Jazeera in Talks With Comcast, Time Warner, Fast Company, 2 March 2011
  69. ^ Sirota, David (28 January 2011). "Al Jazeera's Egypt coverage embarrasses U.S. cable news channels". Salon. Archived from the original on 6 September 2011. Retrieved 14 November 2011.
  70. ^ We Want Our Al Jazeera English Now The Huffington Post, 30 January 2011
  71. ^ Bauder, David. "Clinton Media Criticism Buoys Al-Jazeera". ABC News. Associated Press. Retrieved 20 March 2011.
  72. ^ Add newscaster[permanent dead link] Roku
  73. ^ THR Staff (1 August 2011). "Al Jazeera English Begins Airing in New York City". The Hollywood Reporter. Retrieved 8 September 2011. Al Jazeera English began airing in New York City 23 hours a day Monday in a sublet agreement on cable channel RISE
  74. ^ Editor. "Al-Jazeera streaming service for US". advanced-television.com.CS1 maint: extra text: authors list (link)
  75. ^ "Al Jazeera to launch English language digital streaming service in U.S." Reuters. 21 July 2016.
  76. ^ AFP (25 May 2017). "Sisi's Egypt cracks down on news websites".
  77. ^ "9 Ludicrous Pieces of Evidence Used in Egypt To Jail Al Jazeera Journalists". The Huffington Post UK. 23 June 2014.
  78. ^ Loveluck, Louisa. "David Cameron 'appalled' as Egypt sentences Al Jazeera journalists to seven years in prison". The Daily Telegraph.
  79. ^ "Secretary Kerry: Prison sentences for Al Jazeera reporters 'deeply disturbing set-back' for Egypt". Big News Network. 23 June 2014. Archived from the original on 26 October 2014.
  80. ^ Kingsley, Patrick (24 June 2014). "Egyptian president ignores Obama call for clemency over al-Jazeera journalists". The Guardian.
  81. ^ Kingsley, Patrick (1 February 2015). "Al-Jazeera journalist Peter Greste deported from Egypt". The Guardian.
  82. ^ "Egypt jails al-Jazeera journalists". BBC News. 29 August 2015.
  83. ^ "Canada has asked Egypt to pardon jailed journalist, lawyer Amal Clooney says". CBC.
  84. ^ "Al Jazeera journalists freed from Egypt prison". Al Jazeera.
  85. ^ "Al Jazeera closes English-language bureau in China after visa denial". CNN. 8 May 2012.
  86. ^ "Slavery: A 21st Century Evil" Al Jazeera English 25 March 2012
  87. ^ Michael Wines (7 May 2012). "China Expels Al Jazeera Channel". The New York Times. Retrieved 8 May 2012.
  88. ^ "Al Jazeera English to close China bureau" Al Jazeera English 8 May 2012
  89. ^ Chinese Official Questioned About Al Jazeera Reporter's Expulsion Voice of America, 8 May 2012
  90. ^ "Melissa Chan". Al Jazeera.
  91. ^ "Dave Marash: Why I Quit" Columbia Journalism Review, 4 April 2008
  92. ^ "Anchor Quits Al Jazeera, Cites Anti-American Tone" Ynetnews, 28 March 2008
  93. ^ Marwan Kraidy, Marwan (2008). "Al Jazeera and Al Jazeera English: A Comparative Institutional Analysis". In Kugelman, Michael (ed.). Kuala Lumpur calling: Al Jazeera English in Asia. Washington, DC: Woodrow Wilson International Center for Scholars. ISBN 978-1-933549-44-6. OCLC 326860884.
  94. ^ a b Sherry Ricchiardi (March 2011). "The Al Jazeera Effect". American Journalism Review. Archived from the original on 20 January 2012. Retrieved 28 July 2012.
  95. ^ "The O'Reilly Factor – Monday, February 14, 2011". Bill O'Reilly. 14 February 2011. Retrieved 14 November 2011.
  96. ^ Vale, Paul (30 September 2011). "Donald Rumsfeld Tells Al Jazeera 'I Am Delighted You Are Doing What You Are Doing'". The Huffington Post UK. Retrieved 7 April 2012.
  97. ^ Miles, Hugh (2006). Al-Jazeera : how Arab TV news challenged the world. London: Abacus. ISBN 0-349-11925-2. OCLC 224996796.
  98. ^ Kauffman, Casey (13 October 2008). Misconceptions of Obama fuel Republican campaign. Al Jazeera – via YouTube.
  99. ^ a b King, Colbert I. (18 October 2008). "A Rage No One Should Be Stoking". The Washington Post.
  100. ^ Burman, Tony (25 October 2008). "Letter to The Washington Post".
  101. ^ "Al-Jazeera goes from bad guy to good guy in the US". Deutsche Welle. 10 February 2011. Retrieved 28 January 2012.
  102. ^ Bauder, David (8 September 2011). "Al Jazeera English maps out 9/11 coverage". Bloomberg BusinessWeek. Associated Press. Retrieved 28 January 2012.
  103. ^ Teemu Henriksson (19 April 2011). "Al Jazeera takes social media to the airwaves, targeting US audiences in particular". EditorsWebLog.org. World Editors Forum. Retrieved 28 January 2012.
  104. ^ "Al Jazeera launches 'The Stream' social media experiment online". CyberJournalist. 19 April 2011. Archived from the original on 31 January 2012. Retrieved 28 January 2012.
  105. ^ "Why Al Gore sold Current TV to Al Jazeera". theweek.com. 3 January 2013. Retrieved 21 February 2020.
  106. ^ "Awards won by Al Jazeera English". Al Jazeera English. Retrieved 19 May 2017.

External links

18 December 2006

United Arab Emirates holds its first-ever elections.

The first elections ever to be held in the United Arab Emirates took place on 16 December, 18 December and 20 December 2006. Half of the Federal National Council, which has forty members, were elected.

Abu Dhabi and Fujairah voted on 16 December; Dubai and Ras al-Khaimah on 18 December; Sharjah, Ajm?n and Umm al-Quwain on 20 December. Only 6,689 of the more than 300,000 citizens over 18 years were allowed to vote, 1,163 of them women; all of these voters were chosen by the rulers of the seven emirates. One of the four seats in Abu Dhabi went to a woman, Amal Abdullah al-Kubaissi.

Among the twenty members chosen by the Electoral College, one woman was elected. Eight women were appointed by the rulers of the seven emirates and, with the exception of Umm al-Qaiwain, at least one woman was appointed by each emirate. Women therefore constituted 22.5% of the Council’s membership, a significant increase.
Three among those appointed were from Dubai.

The government has expressed that future elections will be more participatory, including that the powers of the Federal National Council will be expanded and that the right to vote will be granted to all citizens

15 November 2006

The TV channel, Al Jazeera English launches worldwide.

Al Jazeera English is a Qatari pay television news channel owned and operated by Al Jazeera Media Network, headquartered in Doha, Qatar. It is the first English-language news channel to be headquartered in the Middle East. Instead of being run centrally, news management rotates between broadcasting centers in Doha and London.

The channel was launched on 15 November 2006 at 12:00 GMT. It had aimed to begin broadcasting in June 2006 but had to postpone its launch because its HDTV technology was not ready. The channel was due to be called Al Jazeera International, but the name was changed nine months before the launch because “one of the Qatar-based channel’s backers decided that the broadcaster already had an international scope with its original Arabic outlet”.

The channel had expected to reach around 40 million households, but it far exceeded that launch target, reaching 80 million homes. As of 2009, Al Jazeera’s English-language service can be viewed in every major European market and is available to 130 million homes in over 100 countries via cable and satellite, according to Molly Conroy, a spokeswoman for the network in Washington.

The channel is noted for its poor penetration in the American market, where it was carried by only one satellite service and a small number of cable networks. Al Jazeera English later began a campaign to enter the North American market, including a dedicated website. It became available to some cable subscribers in New York in August 2011, having previously been available as an option for some viewers in Washington, D.C., Ohio and Los Angeles. The channel primarily reaches the United States via its live online streaming. It is readily available on most major Canadian television providers including Rogers and Bell TV after the Canadian Radio-television and Telecommunications Commission approved the channel for distribution in Canada on 26 November 2009.

Al Jazeera English and Iran’s state-run Press TV were the only international English-language television broadcasters with journalists reporting from inside both Gaza and Israel during the 2008–2009 Israel-Gaza conflict. Foreign press access to Gaza has been limited via either Egypt or Israel. However, Al Jazeera’s reporters Ayman Mohyeldin and Sherine Tadros were already inside Gaza when the conflict began and the network’s coverage was often compared to CNN’s initial coverage from inside Baghdad in the early days of the 1991 Gulf War.

The channel may also be viewed online. It recommends online viewing at its own website or at its channel on YouTube. Al Jazeera English HD launched in the United Kingdom on Freeview on 26 November 2013, and began streaming in HD on YouTube in 2015.